Päevakorra profiil: Riina Sikkut

Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

2025-06-04

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub riigikaitse paindlikkuse suurendamisele, toetades tugevalt Ottawa konventsioonist taganemist (642 SE). Seisukoht on väärtuspõhiselt nihkunud humanitaarsetelt kaalutlustelt julgeolekupõhisele raamistikule, rõhutades, et julgeolekuolukord on Venemaa agressiooni tõttu Ukrainas drastiliselt muutunud. Eesmärk on muuta agressioon Eesti vastu teostamatuks, andes Kaitseväele vajaliku paindlikkuse relvasüsteemide valikul.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise humanitaarõiguse ja julgeolekupoliitika vallas, viidates Ottawa konventsiooni osalisriikide arvule ja sellele, et ükski riik pole seni taganenud. Kasutatakse konkreetseid andmeid Venemaa poolt mineeritud Ukraina territooriumi ulatuse kohta ("rohkem kui kolme Eesti territooriumi jagu"), rõhutades sõjalise vajaduse ja seadusliku hankimise seoseid. Samuti on teadlik demineerimise keerukusest ja maksumusest.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tõsine ja argumenteeritud, rõhutades nii loogilist julgeolekuvajadust kui ka sümboolset sõnumit agressori suunas. Kasutatakse tugevaid emotsionaalseid kirjeldusi Venemaa sõjakuritegude ja ükskõiksuse kohta inimelu vastu, säilitades samas formaalse ja selgitava tooni. Kõneleja kasutab ajaloolist võrdlust (NATO-ga liitumise eelne sümboolne samm) praeguse otsuse õigustamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid hõlmavad aktiivset suhtlust huvigruppidega, mainides, et viimase pooleteise kuu jooksul on saadud palju pöördumisi nii organisatsioonidelt kui ka üksikisikutelt seoses konventsioonist taganemisega. Kõneleja viitab ka välisministri ja riigikaitsekomisjoni liikmete teavitustööle liitlaste hulgas.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastaseis on suunatud konkreetsetele kolleegidele, kritiseerides Helir-Valdor Seederit üheplaanilisuse ja nüansitundetu lähenemise eest julgeolekuohu hindamisel, mis ei arvesta olukorra muutumist alates 2004. aastast. Kalle Grünthali seisukohta miinide kasutamise osas ilma konventsioonist lahkumata peetakse absoluutselt toetamatuks, kuna see ei anna Kaitseväele seaduslikku hankimise võimalust.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil rõhutab tihedat regionaalset koostööd lähiriikidega (Soome, Läti, Leedu, Poola), et saata ühine sümboolne sõnum valmisolekust end kaitsta. Mainitakse ka liitlaste (EL, NATO) mõistmist Eesti otsuse suhtes, viidates rahvusvahelisele teavitustööle.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt rahvusvaheline ja regionaalne, keskendudes Venemaa agressioonile Ukrainas ja tihedale koostööle lähiriikidega, kes jagavad piiri Venemaa või Valgevenega. Riigisisene fookus on Kaitseväe võimekuse tagamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ei ole piisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse humanitaarõigust ja tsiviilelanike kaitset, tunnistades jalaväemiinide ohtlikkust ja pikaajalisi kannatusi. Seejuures rõhutatakse, et kuigi humanitaarsed väärtused pole kadunud, peab julgeolekuolukord kaaluma üles humanitaarsed kaalutlused, et tagada riigi kaitse.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ottawa konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teisel lugemisel ja lõpphääletusel, mida kõneleja tugevalt toetab. Eesmärk on anda Kaitseväele seaduslik võimalus jalaväemiinide hankimiseks ja rakendamiseks, kui sõjaline vajadus peaks tekkima.

3 Analüüsitud kõnesid