Istungi profiil: Pipi-Liis Siemann
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-12
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on mõõdukalt vastu valitsuse liikmete esinduskulude detailse tõendamise eelnõule. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et kõrgemad võimukandjad peaksid käituma väärikalt ja eeldama neilt eetikat ja autunnet, mitte seadusega reguleerimist. Esineja usub, et teatud ametipositsioonidega kaasnevad paratamatult esinduskulud, mis on teatud mõttes auasi. Ta toetab valitsuse solidaarsust, märkides, et esinduskulud on ajutiselt vähenenud KRAPS-i muudatuse tõttu.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, esitades detailse ülevaate Põhiseaduskomisjoni arutelust, menetlusotsustest ja hääletustulemustest (6 poolt tagasilükkamisele, 4 vastu). Tal on teadmised ministrite esinduskulude regulatsioonidest (20% palgast, maksuvaba staatus) ja seonduvatest muudatustest (KRAPS-i indekseerimise erisus). Samuti on ta teadlik Rahandusministeeriumi esitatud argumentidest täiendava töökoormuse ja rahalise kulu kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, kombineerides detailset komisjoni töö aruandlust tugevate moraalsete ja filosoofiliste argumentidega. Kasutab väärtuspõhist apellatsiooni, rõhutades eetikat, moraali ja väärikust, ning tsiteerib Dostojevskit, et põhjendada usaldust võimukandjate vastu. Märgib vastaspoole tegevuse ära kui populismi, eristades parem- ja vasakpopulistlikku retoorikat.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Peamine tegevusmuster on esinemine juhtivkomisjoni (Põhiseaduskomisjon) esindajana täiskogul eelnõu menetlemisel. Osales komisjoni istungil 3. detsembril ja viitas sellele detailse aruandlusega. Esineja tegevus on seotud konkreetsete seadusandlike protseduuridega ja aruandlusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelnõu algatajatele (Lauri Laats ja tema grupp), keda süüdistatakse populismi kasutamises, vastandades "meie või teie gruppi" rahvale. Vastuseis on peamiselt väärtuspõhine, seades kahtluse alla eelnõu vajalikkuse ja tõhususe, kuna see ei pruugi ära hoida raha kuritarvitamist. Esineja märgib, et algataja retoorika on täiskogul muutunud vasakpopulistlikuks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nähtav menetluslikes küsimustes, kus komisjon tegi konsensusliku ettepaneku eelnõu täiskogu päevakorda võtmiseks. Sisulises otsustamises oli komisjon aga selgelt jagunenud, tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata häältega 6 poolt ja 4 vastu.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Puudutab fiskaaldistsipliini ja kulude analüüsi, viidates Rahandusministeeriumi murele eelnõuga kaasneva täiendava töökoormuse ja rahalise kulu pärast. Märgib, et ministrite esinduskulude summa on ajutiselt vähenenud KRAPS-i muudatuse tõttu, näidates seeläbi solidaarsust.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub tugevalt sotsiaalsetele ja eetilistele küsimustele, rõhutades kõrgemate võimukandjate moraali, väärikust ja autunnet. Kasutab moraalset raamistikku, et põhjendada usaldust ametnike vastu ja vastuseisu kulude detailsele seaduslikule reguleerimisele, uskudes, et eetilised hoiakud on tõhusamad kui seadused.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse liikmete esinduskulude avalikustamise eelnõu tagasilükkamise toetamisel, olles juhtivkomisjoni esindaja, kes tegi ettepaneku eelnõu tagasi lükata. Rõhutab seadusandlikku erinevust Riigikogu liikmete kuluhüvitiste ja valitsuse liikmete esinduskulude vahel.
4 Analüüsitud kõnesid