Päevakorra profiil: Pipi-Liis Siemann

Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

2024-01-18

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on koolivõrgu optimaalsel korrastamisel ja regionaalpoliitika prioriteetsusel. Kõneleja seab kahtluse alla kooli säilitamise iseenesliku väärtuse, kui lapsi enam ei jagu, ning rõhutab, et riik peaks keskenduma elukeskkonna ja töövõimaluste loomisele omavalitsustes. Seisukoht on mõõdukalt tugev ja poliitikapõhine, rõhutades põhjuste (regionaalpoliitika) eelistamist tagajärgedele (koolivõrk).

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse haldamise ja regionaalpoliitika valdkonnas, kasutades termineid nagu "optimaalne korrastamine" ja "õpetajate defitsiit". Eriti rõhutatakse teadmisi maakoolide tuleviku mudelitest (nt 6-klassilised kodulähedased koolid) ja õppekvaliteedi tagamise vajadusest. Samuti on esile toodud teadlikkus demograafilistest trendidest ja nende mõjust kohalikule infrastruktuurile.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja küsimusi esitav, keskendudes loogilistele argumentidele ja praktiliste näidete esitamisele. Kõneleja esitab oma seisukohad sageli küsimuste vormis, et suunata arutelu regionaalpoliitiliste põhjuste ja tagajärgede analüüsile. Toon on formaalne ja lugupidav ettekandja suhtes, kuid sisuliselt väljakutsuv levinud arusaamade suhtes.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist olulise riikliku küsimuse ("Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk") arutelul, esitades sisulisi küsimusi ettekandjale. Mõlemad kõned toimusid samal päeval, mis viitab keskendumisele konkreetsele päevakorrapunktile.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja vastandub seisukohale, mis peab kooli füüsilist olemasolu küla püsimise peamiseks eelduseks, kritiseerides püüdlust "kõigest hingest säilitada kooli, kuhu enam lapsi ei jagu". Samuti kritiseeritakse olukorda, kus peetakse olulisemaks kooli olemasolu, mitte ei vaadata sinna sisse, mis seal tegelikult toimub.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on lugupidav ja tunnustav ettekandja suhtes, kiites tema varasemaid otsuseid ja mentoritööd. Kõneleja otsib aktiivselt ettekandja arvamust ja soovitusi riikliku tegevuse osas, mis viitab valmisolekule koostööks ja teadmiste jagamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, keskendudes maakoolide olukorrale ja omavalitsuste elujõulisuse parandamisele. Rõhutatakse vajadust regionaalpoliitiliste abinõude järele, mis aitaksid muuta omavalitsused valdavalt sellisteks, kus inimesed soovivad peredega elada ja töötada.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud regionaalarenguga, rõhutades vajadust luua omavalitsustes tingimused, mis võimaldavad inimestel oma tööelu elada. See viitab toetusele poliitikatele, mis edendavad kohalikku majanduslikku elujõulisust ja toovad kaasa rahvastiku kasvu.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on haridus, kus rõhutatakse õppekvaliteedi tagamist ka väikestes maakoolides. Lisaks tuuakse esile õpetajate defitsiidi ja rahvastiku vähenemise probleemid maapiirkondades, sidudes sotsiaalse elujõulisuse regionaalpoliitikaga.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riiklike abinõude leidmisel, mis toetaksid maakoolide õppekvaliteeti ja lahendaksid õpetajate defitsiidi. Samuti rõhutatakse vajadust regionaalpoliitiliste meetmete järele, mis aitaksid omavalitsustel muutuda atraktiivsemaks elukeskkonnaks, viidates vajadusele laiaulatuslikeks poliitikamuudatusteks.

2 Analüüsitud kõnesid