Päevakorra profiil: Priit Sibul
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine
2024-02-21
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev vastuseis eelnõule 338 SE, keskendudes selle ebaselgele menetluslikule teele ja "tagumise ukse" kasutamisele kultuuriobjektide rahastamisel. Poliitik kritiseerib Riigikogu ainuõiguse delegeerimist kultuuriministrile ja dubleerivate mehhanismide loomist, rõhutades protseduurilist ja süsteemset raamistikku.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Poliitik näitab asjatundlikkust riiklikult tähtsate kultuuriobjektide rahastamise ja seadusandliku ajaloo osas, viidates täpselt 2021. aasta Riigikogu otsusele ja 1996. aastast kehtinud korrale. Samuti kasutab ta teadmisi Riigikontrolöri varasematest soovitustest vältida dubleerivaid mehhanisme.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja protseduuriline, kasutades korduvaid küsimusi, et rõhutada eelnõu ebamõistlikkust ja keerukust. Kriitika on süsteemne, kasutades metafoori "tagumine uks" valitud menetlustee kritiseerimiseks, ning toon on murelik ja süsteemi terviklikkusele keskenduv.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on aktiivne seadusandlikus protsessis, esinedes teisel lugemisel ja esitades Isamaa fraktsiooni nimel eelnõu katkestamise ettepaneku. Tegevusmustrid hõlmavad ka varasemaid arupärimisi ja ootust Riigikontrolöri vastamisele märtsis.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu esitanud kultuurikomisjonile ja valitsusele, kritiseerides valitud menetlustee keerukust ja ebavajalikku erirežiimi loomist. Kriitika on tugevalt protseduuriline, süüdistades vastaspoolt Riigikogu ainuõiguse delegeerimises ja ebamõistliku süsteemi loomises.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Viitab koostööle Isamaa fraktsiooni sees, esitades nende nimel katkestamise ettepaneku. Samuti mainib ta heakskiitvalt kolleegi Signe Kivi varasemat viidet täiendavatele rahastusmehhanismidele, kuid otsene koostöö eelnõu toetajatega puudub.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel kultuuriobjektidel (ERR, Estonia, Narva), kuid regionaalseid näiteid kasutatakse rahastamise jätkusuutlikkuse küsimuse illustreerimiseks. Eraldi tuuakse esile Tallinna lähedal asuv filmilinnak ja Jõhvi rahvusvaheline filmikompleks, mida rahastatakse Õiglase Ülemineku Fondi vahenditest.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad rahastamise jätkusuutlikkusele ja finantsdistsipliinile. Väljendatakse muret, kas riik suudab tulevikus üleval pidada mitut suurt kultuuriobjekti, kui rahastamine toimub erinevate ja dubleerivate mehhanismide kaudu.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 338 SE vastustamisel, et vältida dubleeriva ja keeruka süsteemi loomist riiklikult tähtsate kultuuriobjektide nimistusse lisamiseks. Poliitik on eelnõu tugev vastane ja algatas Isamaa fraktsiooni nimel selle teise lugemise katkestamise.
4 Analüüsitud kõnesid