Päevakorra profiil: Priit Sibul
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine
2025-01-21
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riigikaitse ja laskemoona kiireloomuline hankimine (1,6 miljardit eurot), rõhutades, et riigi iseseisvuse tagamine on kõige olulisem ülesanne. Eelnõu toetatakse jõuliselt, kritiseerides valitsust eelarvereeglite ja valimislubaduste (julgeolekumaks) eelistamise eest tegelikele kaitsevajadustele. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et otsused on "täpselt nagu rahuajal", hoolimata kõrgest ohust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse finantseerimise, eelarvestrateegia (RES) ja suurhangete (1,6 miljardit moona, 2,4 miljardit tuulepargid) osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid (nt SIPRI instituut, SKT protsendid) ja viidatakse Kaitseväe juhataja sõjalisele nõuandele ning kaitsetööstusettevõtjate seisukohtadele. Esitatakse detailseid küsimusi Euroopa eelarvereeglite erandite ja julgeolekumaksu lõppemise kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, tungiv ja kohati konfronteeriv, rõhutades kõrget ohtu ja valitsuse otsuste aeglust. Kasutatakse teravaid kontraste (moona vs tuulepargid) ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada koalitsiooni prioriteetide vildakust. Kõne sisaldab nii ajaloolisi viiteid (SIPRI andmed, varasemad kaitsekulude kärpimised) kui ka emotsionaalset apelli tegudele, mitte ainult retoorikale.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu istungil, esitades korduvalt küsimusi eelnõu ettekandjale ja pidades sisuka kõne, mis viitab ka varasemale osalemisele Riigikaitsekomisjoni aruteludel. Taotleb lisaaega kõne pidamiseks, mis näitab soovi teemat põhjalikult käsitleda.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud koalitsioonile (Reformierakond), heites ette eelarvereeglite ületähtsustamist, otsuste venitamist (kuni 2031) ja ebapiisavat kirglikkust kaitseküsimuste lahendamisel. Samuti kritiseeritakse sotsiaaldemokraate ajalooliste kaitsekulude kärpimise ettepanekute eest (Padar 2009, Mikser Kaitseliidu laialisaatmine). Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö osas rõhutatakse, et eelnõu idee pärineb Kaitseväe juhataja sõjalisest nõuandest, mitte erakondlikust algatusest, viidates institutsionaalsele toetusele. Märgitakse, et Riigikaitsekomisjonis on eriarvamusi vaid summa osas, mitte vajaduses täiendavate võimete järele, mis viitab osalisele konsensusele kaitsevajaduste osas.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul julgeolekul ja rahvusvahelisel võrdlusel, tuues esile Leedu ja Poola kiirema tegutsemise kaitsetööstuse arendamisel ja hankimisel. Kasutatakse Lätit ja Leedut ajaloolise kaitsekulude võrdluse kontekstis (2012–2014). Erilist tähelepanu pööratakse vajadusele rajada kaitsetööstuspark Eestisse.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Pooldab riigikaitse eelistamist eelarvedistsipliinile ja Euroopa eelarvereeglitele, nõudes erandi küsimist 1,6 miljardi euro suuruse hanke jaoks. Kritiseerib julgeolekumaksu ajalist piiratust ja seostab seda Reformierakonna valimislubadustega. Seab kahtluse alla valitsuse prioriteedid, võrreldes kaitsekulusid meretuuleparkide 2,4 miljardi suuruse toetusmeetmega.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on 1,6 miljardi euro suuruse laskemoona hankimise eelnõu (540 OE) toetamine ja selle kiireloomuline realiseerimine. Kritiseeritakse valitsuse otsustusmehhanismi aeglust kaitsetööstuspargi rajamise osas, mille eriplaneering on juba poolteist aastat tagasi kehtestatud. Nõutakse selgust tulevaste aastate (pärast 2028) rahastamisallikate osas.
4 Analüüsitud kõnesid