Päevakorra profiil: Andrus Seeme

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud haridusreformide elluviimise detailidele pikaajalise strateegia "Eesti 2035" raames. Suhtumine on küsitlev ja suunatud konkreetse poliitilise kontseptsiooni (maakondlikud hariduskeskused) sisu ja ulatuse avamisele. Fookus on selgelt poliitika- ja rakenduspõhine.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles teadmisi haridusreformi struktuuriliste ettepanekute osas, mainides spetsiifiliselt maakondlikke hariduskeskusi ja nende kavandatud panustajaid (riik, kohalik omavalitsus, ettevõtted). Ekspertiis seisneb haridusasutuste haldusliku jaotuse ja kooliastmete küsimustes.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, viisakas ja protseduuriline, alustades tänamisega eesistujat ja ministrit ettekande eest. Keskendutakse loogilisele ja detailsele küsimuse esitamisele, nõudes poliitilise kontseptsiooni sisu avamist, ilma emotsionaalsete apellideta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales 5. märtsil 2024 toimunud istungil või debatil, esitades küsimuse Haridus- ja teadusministri ettekande järel. Muster viitab aktiivsele osalemisele ministrite ettekannete aruteludel.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene kriitika või vastasseis puudub; suhtumine on pigem informatsiooni hankiv. Vastasseis seisneb detailide täpsustamises, mitte poliitika sisulises ründamises. Konkreetseid vastaseid ei identifitseerita.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on professionaalne ja viisakas, väljendades tänu ministri ettekande eest. Otsitakse selgitusi poliitika rakendamise detailide osas, mis viitab valmisolekule protseduuriliseks dialoogiks.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt olemas, kuna kõneleja keskendub maakondlike hariduskeskuste loomise kontseptsioonile, mis puudutab otseselt kohalikku haldust ja regionaalset arengut.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Mainitakse ettevõtete panustamist hariduskeskustesse, mis viitab teadlikkusele avaliku ja erasektori partnerlusest hariduse rahastamisel, kuid otsene seisukoht maksude, kulutuste või majanduskasvu osas puudub.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridusreform ja selle struktuursed aspektid, eriti maakondlike hariduskeskuste loomine ja nende mõju erinevatele kooliastmetele. Fookus on hariduse kättesaadavuse ja korralduse küsimustel.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendutakse riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisele haridusvaldkonnas. Prioriteediks on uute hariduskeskuste kontseptsiooni ja ulatuse täpsustamine, tegutsedes poliitika selgituse küsijana.

1 Analüüsitud kõnesid