Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
2024-11-13
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on tugev vastuseis ministeeriumi plaanile luua neli kunstlikku regionaalset koostööpiirkonda, mida nimetatakse "asendustegevuseks" ja "tondiks". Kõneleja pooldab tungivalt regionaalpoliitika aluseks võtmist olemasolevaid maakondi, omavalitsuste piire ja kohalikku identiteeti. Poliitiline raamistik on tugevalt administratiiv- ja väärtuspõhine, rõhutades tervemõistuslikku lähenemist.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalhalduse, administratiivse jaotuse ja regionaalpoliitika ajaloolise konteksti osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "tõmbepiirkonnad" ja "administratiivne üksus" ning rõhutatakse, et maakond on Eestis optimaalne regionaalse juhtimise tasand. Samuti nõutakse analüüsi ja ekspertiisi olemasolu väidete taga, et maakond on ettevõtluskeskkonna arendamiseks liiga väikese mastaabiga.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kiireloomuline, võitluslik ja väga kriitiline, kasutades tugevaid metafoore, nagu "tont käib mööda Eestit ringi" ja nimetades tegevust "rumalaks asendustegevuseks". Apellatsioonid on segu loogikast (administratiivne loogika, ajalooline jaotus) ja emotsionaalsest survest, nõudes ministrilt tegevuse pidurdamist. Stiil on formaalne, kuid sisaldab teravaid süüdistusi ametnike suunal.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kritiseeritavad on minister ja ministeeriumi ametnikud, keda süüdistatakse ebaloogiliste piirkondade loomises ja omavalitsuste survestamises lepingute sõlmimiseks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades ametnikke tsentraliseerimisvõimaluse loomises raharessursside juhtimiseks. Kompromissi asemel nõutakse tungivalt tegevuse kohest peatamist.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö osas rõhutatakse vajadust valitsuseülese lähenemise järele, paludes ministril leppida peaministriga kokku regionaalpoliitika prioriteediks seadmises valitsuses tervikuna. Kõneleja näeb regionaalpoliitikat kui valdkonda, mis peaks olema integreeritud iga ministeeriumi tegevusse (nt haridus- ja terviseministeerium).
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt suunatud Eesti siseriiklikule regionaalhaldusele ja administratiivsele jaotusele, rõhutades maakondade ja kohaliku identiteedi tähtsust. Ebaloogilisuse näitlikustamiseks tuuakse esile Kesk-Eesti regiooni kunstlik koosseis (Rapla, Lääne-Viru, Järva ja Viljandi).
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud regionaalarengu ja ettevõtluskeskkonnaga, kritiseerides väidet, et maakonnad on liiga väikese mastaabiga. Peamine mure on ametnike soov tsentraalselt otsustada ja juhtida raharessursse väljamõeldud regioonide kaudu, mis viitab vastuseisule tsentraliseeritud finantsjuhtimisele.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast käsitletakse kohalikku identiteeti ning avalike teenuste (haridusvõrk, haiglate võrk) kujundamist regionaalpoliitika osana. Rõhutatakse, et regionaalpoliitika kujundamine peaks lähtuma terviklikust lähenemisest, mis arvestab teenuste kättesaadavusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on administratiivse tegevuse peatamisel, mis puudutab regionaalsete koostööpiirkondade loomist lepingute kaudu, mitte konkreetsete seaduseelnõude algatamisel. Kõneleja on vastaspoole algatuse tugev oponent, nõudes selle rumala tegevuse pidurdamist.
2 Analüüsitud kõnesid