Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-02
Poliitiline positsioon
Poliitiku positsioon on tugevalt maksutõusude vastane, eriti magusa joogi maksu osas, mida kirjeldatakse kui "maksusõda" kodanike ja ettevõtjate vastu. Seisukoht on tugevalt protseduuripõhine, rõhutades hea õigusloome tava ja teaduspõhisuse puudumist, ning väites, et tegelikud eesmärgid on puhtalt finantsilised. Lisaks toetab ta tugevat poliitilist seisukohta Venemaa mõju ja Moskva Patriarhaadi tegevuse vastu Eestis.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Poliitik näitab ekspertiisi õigusloome protseduurides, rõhutades väljatöötamiskavatsuse ja sisulise mõjuanalüüsi puudumist. Ta kasutab maksupoliitika analüüsimisel spetsiifilisi termineid, nagu kumuleeruvad majandusmõjud ja tootjate ebavõrdne kohtlemine, ning viitab rahvusvahelisele praktikale magusamaksu tühistamise osas. Lisaks on ta kursis julgeolekuküsimustega, viidates KAPO raportitele ja riskianalüüsidele.
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt võitlev, kriitiline ja süüdistav, kasutades tugevaid emotsionaalseid väljendeid nagu "maksusõda," "variserlikkus" ja "järjekordne vale." Ta ühendab need süüdistused detailsete loogiliste argumentidega, mis keskenduvad andmete puudumisele, eelnõu kitsale valikule ja õigusloome vigadele. Poliitik kasutab ka ajaloolisi viiteid, et kritiseerida Sotsiaaldemokraatide ja endiste kolleegide (Tsahkna) ideoloogilist järjepidevust.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Poliitik on täiskogu istungil väga aktiivne, osaledes põhjalikult nii maksude kui ka julgeolekut puudutavate poliitiliste avalduste debattides ning taotledes pikka kõneaega (8 minutit). Ta mainib kohtumisi Siseministeeriumi ametnike ja asekantsleriga, mis viitab aktiivsele taustateabe kogumisele ja lobitööle.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Sotsiaaldemokraatidele, keda süüdistatakse maksukaskaadi algatamises ja ideoloogilises vastuolus. Kriitika on peamiselt protseduuriline (hea õigusloome tava rikkumine) ja poliitiline (majanduse kahjustamine ja ebaõiglased maksud). Kompromiss on välistatud, tehes ettepaneku magusamaksu eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on keskendunud fraktsiooni (Isamaa) positsioonide kaitsmisele ja rõhutamisele, et ollakse poliitilise avalduse algatajate hulgas. Ta kaitseb Isamaa liikmete tegevust teiste kolleegide emotsionaalsete rünnakute eest. Rõhutatakse vajadust jagada olulist julgeolekuteavet (KAPO raport) parlamendiliikmetega, et tagada teadlikud otsused.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik ja rahvusvaheline, käsitledes Eesti majanduse ja kodanike toimetulekut ning Venemaa mõjutustegevust Euroopas. Poliitik viitab teiste riikide magusamaksu praktikale ja tühistamisele. Regionaalne või kohalik fookus puudub.
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt maksutõusude vastased, nähes neid kui kumuleeruvaid koormusi, mis kahjustavad Eesti majandust ja süvendavad ebastabiilsust. Ta kritiseerib uute maksude kehtestamisega kaasnevaid täiendavaid administreerimiskulusid ja bürokraatiat. Poliitik kaitseb ettevõtjate huve, rõhutades tootjate ebavõrdse kohtlemise probleemi kitsa maksustamisvaliku tõttu.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest käsitletakse rahvatervist, kritiseerides magusamaksu ebaefektiivsust, kuna see maksustab vaid marginaalset osa (umbes 5%) suhkruallikatest, jättes välja rasvad ja soola. Tervise-eesmärkide asemel näeb ta maksu taga finantseesmärke. Lisaks on oluline prioriteet julgeolek ja Vene mõju vastu võitlemine, toetades meetmeid Moskva Patriarhaadi suhtes.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Õigusloome fookus on uute maksuseaduste (magusamaks, automaks) tagasilükkamisel, tehes ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Ta on aktiivne algataja ja toetaja poliitilisele avaldusele, mis puudutab julgeolekut ja Moskva Patriarhaadi tegevust Eestis. Oluline rõhk on seadusloome kvaliteedil ja protseduurilisel korrektsusel.
11 Analüüsitud kõnesid