Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

2025-09-24

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse vastane, keskendudes majandust kahjustavatele ja analüüsimata EL-i kliimaeesmärkidele ning riigi rahanduslikule korralagedusele. Kõneleja kritiseerib teravalt eelarve koostamise ebakompetentsust ja põhiseaduse vastasust, rõhutades majanduslikku konkurentsivõimet ja vastutustundlikku juhtimist. Seisukohad on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhised, sildistades valitsuse valikuid "rumalateks ja kahjulikeks".

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust EL-i kliimapoliitika detailides, viidates süsinikuheite eesmärkidele, ETS2-le ja LULUCF-ile, ning nõuab finantseerimisskeemide ja tehnoloogiliste lahenduste analüüsi. Samuti on ta kursis riigisiseste finantsjuhtimise probleemidega, tsiteerides Riigikontrolli ja Õiguskantsleri seisukohti eelarve põhiseaduspärasuse kohta ning ministeeriumide (Haridus-, Sotsiaal-, Kaitseministeerium) eelarve segadust.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt ründav ja süüdistav, kasutades tugevaid negatiivseid termineid nagu "rumalus", "vähkkasvaja" ja "korralagedus". Kõneleja esitab loogilisi nõudmisi (mõjuanalüüsid, finantsskeemid), kuid teeb seda väga intensiivse tooniga, seades korduvalt kahtluse alla peaministri ja valitsuse kompetentsi.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu infotunnis, reageerides vahetult hiljutistele sündmustele, nagu EL-i liikmesriikide kohtumine ja eelseisev eelarve üleandmine. Ta viitab hiljutistele kohtumistele ministritega (sotsiaalminister Joller) ja on kursis Riigikontrolli auditi tulemustega.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on peaminister ja valitsus, keda kritiseeritakse ebakompetentsuse, strateegilise passiivsuse ja analüüside puudumise eest. Kriitika on intensiivne ja süüdistav, eriti seoses valitsuse vaikimisega EL-i läbirääkimistel ning rahandusliku korralagedusega ministeeriumides.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust toetada teiste EL-i liikmesriikide (Läti, Poola, Slovakkia, Bulgaaria) ettepanekuid kahjulike regulatsioonide ümbervaatamiseks, kritiseerides Eesti valitsuse suutmatust liitlastega koostööd teha. Puudub andmestik sisemise erakondadevahelise koostöö kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil (Eesti majanduse konkurentsivõime, Eesti eelarve) ja rahvusvahelisel tasandil (EL-i kliimapoliitika ja liikmesriikidevahelised suhted). Puudub andmestik konkreetsete kohalike või piirkondlike teemade kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt konkurentsivõimet ja majanduskasvu toetavad, vastandudes ebamõistlikele ja majandust ahistavatele kliimaeesmärkidele. Kõneleja nõuab ranget fiskaalset distsipliini ja kritiseerib teravalt ministeeriumite rahalist korralagedust ning eelarve läbipaistmatust, viidates ettemaksudele ja süsteemsetele eksimustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimused puudutavad haridus- ja tervishoiuvaldkonna rahastamise läbipaistmatust, mis on seotud laiemate finantsjuhtimise probleemidega. Spetsiifilised sotsiaalpoliitilised seisukohad (nt õiguste või immigratsiooni kohta) puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on eelseisval riigieelarvel, mida kõneleja kritiseerib teravalt kui põhiseadusega vastuolus olevat ja rahanduslikku korralagedust peegeldavat dokumenti. Kõneleja on valitsuse eelarvepoliitika tugev vastane ja nõuab süsteemset finantsjuhtimise parandamist.

3 Analüüsitud kõnesid