Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Eesti keel

2025-09-17

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eestikeelsele haridusele ülemineku poolt, rõhutades, et sellel protsessil puudub alternatiiv. Seisukoht on poliitika- ja väärtuspõhine, nõudes Vabariigi Valitsuselt järelevalvet ja survet kohalikele omavalitsustele, et vältida protsessi tagasipööramist. Samuti rõhutatakse vajadust lahendada ressursiprobleemid, mis tekivad seoses põgenike saabumise ja keeleõppe seadusest tulenevate kohustustega.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja keeleõppe seadusandluse osas, viidates konkreetsetele seadusesätetele emakeele ja kultuuri õpetamise korraldamise kohta (vähemalt kümme taotlust). Ta rõhutab praktilisi probleeme, mis on seotud ressursside ja kvalifitseeritud õpetajate (nii eesti kui ka ukraina keele) puudusega üleminekuperioodil.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja otsekohene, esitades ministrile detailseid ja kahest osast koosnevaid küsimusi. Toon on murelik ja nõudlik, keskendudes loogilistele argumentidele ja konkreetsete seadusepunktide ning juhtumite (Viljandi) esitamisele, et rõhutada probleemi ulatust.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on vähe, kuid tegevusmuster hõlmab ametlikku pöördumist ministri poole parlamendi istungil, keskendudes aktuaalsetele haridusküsimustele. Kõneleja reageerib kiiresti poliitilistele avaldustele (Jaan Tootsi avaldus) ja praktilistele probleemidele (Viljandi juhtum).

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud Narva juhtpoliitiku Jaan Tootsi avaldusele, kes nimetas eestikeelsele haridusele üleminekut äpardunud eksperimendiks. Kriitika on poliitikapõhine, nõudes valitsuselt selget distantseerumist tagasipööramise ideest ja kohalike omavalitsuste survestamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud valitsuse vastutusele võtmisele ja konkreetsete lahenduste (ressursside eraldamine või seaduse muutmine) nõudmisele. Andmed erakondadevahelise või kahepoolse koostöö kohta puuduvad, fookus on täitevvõimu tegevusel.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on riiklikul hariduspoliitikal, kuid probleemide illustreerimiseks kasutatakse konkreetseid näiteid Narvast (poliitiline vastuseis) ja Viljandist (Ukraina põgenike emakeeleõppe korraldamise raskused). Rõhutatakse kohalike omavalitsuste rolli ja suutlikkust.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad väljenduvad kaudselt, rõhutades ressursside puudust (õpetajad, rahalised vahendid) hariduspoliitika elluviimisel. See viitab vajadusele riikliku rahalise toe järele kohalikele omavalitsustele, et täita seadusest tulenevaid kohustusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamised sotsiaalküsimused on hariduslik integratsioon (eestikeelsele õppele üleminek) ja Ukraina põgenike vastuvõtmisega seotud keeleõppe korraldamine. Rõhutatakse vajadust täita seaduse nõudeid emakeele ja kultuuri õpetamise osas, isegi kui see tekitab ressursiprobleeme.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kehtiva haridusseaduse rakendamise tagamisel ja järelevalvel eestikeelsele õppele üleminekul. Samuti tõstatatakse küsimus, kas seadust on plaanis muuta seoses uute olukordadega, nagu näiteks ukraina keele ja kultuuri õpetamise kohustuslik korraldamine ressursipuuduse tingimustes.

1 Analüüsitud kõnesid