Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugeval vastuseisul automaksule, mida käsitletakse ebamõistliku karistusena inimestele. Kõneleja pooldab raha jätmist inimeste kätte, et nad saaksid ise oma transpordi korraldada, vastandades seda riigi ebaefektiivsele ühistranspordi arendamisele. Seisukoht on tugevalt valitsuse tegevust kritiseeriv ja väärtuspõhine, rõhutades individuaalse valiku tähtsust. Lisaks kritiseeritakse Riigikogu juhatust ja komisjone menetluslike vigade pärast.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust transpordipoliitika alal, viidates hajaasustuse ühistranspordi probleemidele, Saaremaa nõudepõhisuse eksperimendile ja liikuvusreformi ebaõnnestumisele. Samuti on tal põhjalikud teadmised Riigikogu menetluskorrast ja komisjonide töökultuurist, kritiseerides algataja puudumisel eelnõu menetlemist. Ta esitab küsimusi rahanduskomisjoni eksperdile, et vastandada riigi kulutusi ja inimeste iseseisvat toimetulekut.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, eriti valitsuse poliitika suhtes, mida nimetatakse ebamõistlikuks ja karistavaks. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, võrreldes riigi kulutusi ühistranspordile ja inimeste iseseisvat toimetulekut. Toon on formaalne, kuid nõudlik, rõhutades parlamendi hea tava ja protseduuride järgimist ning nimetades rikkumisi "ennekuulmatuks ja harvaks juhuseks".
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja oli aktiivne Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu esimesel lugemisel, esitades korduvalt küsimusi nii poliitika sisu kui ka menetluslike vigade kohta. Ta pöördub nii komisjoni esindajate kui ka Riigikogu juhatuse poole, nõudes protseduuride järgimist.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsusele, keda kritiseeritakse automaksu kehtestamise ja ebamõistliku käitumise eest. Lisaks kritiseeritakse Riigikogu komisjoni ja Juhatust parlamendi hea tava rikkumise eest eelnõu menetlemisel algataja puudumisel. Kriitika on suunatud nii poliitilisele sisule kui ka protseduurilistele puudujääkidele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud hajaasustusega piirkondadele, kus ühistranspordi arendamine on aastakümneid ebaõnnestunud. Konkreetselt mainitakse Saaremaa nõudepõhisuse eksperimenti, tuues esile riigi suutmatuse pakkuda rahuldavat transpordivõrku väljaspool tiheasustust.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt maksude (automaksu) vastased, eelistades raha jätmist inimeste kätte, et nad saaksid ise majanduslikke valikuid teha. Toetatakse tarbimist, millelt makstakse olemasolevaid aktsiise, vastandudes riigi kulutustele ebaefektiivsele ühistranspordile. Eelistatakse individuaalset majanduslikku vabadust riiklikule sekkumisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu toetamine, mille vastuvõtmise nimel kõneleja aktiivselt tegutseb. Oluline on ka parlamendi menetluskultuuri ja Juhatuse töö jälgimine, et tagada eelnõude menetlemine vastavalt heale tavale ja algataja õigustele.
3 Analüüsitud kõnesid