Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Arupärimine Saaremaa tuuletööstuspargi rajamise kavatsuste kohta (nr 680)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse energiapoliitika ja otsustusprotsesside suhtes, rõhutades vajadust tervikliku ja tasakaalustatud energiavarustuse käsitluse järele. Kõneleja vastustab miljarditesse ulatuvate kohustuste võtmist enne adekvaatsete kalkulatsioonide ja tervikülesande lahenduse olemasolu. Stants on peamiselt protseduuriline ja tulemuspõhine, keskendudes läbipaistvuse ja parlamendi kaasamise puudumisele. Meretuuleparkide rajamist peab kõneleja terviklahenduse korral ebavajalikuks ja ebamõistlikuks.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust energiasektoris, käsitledes detailselt nii tehnoloogilisi aspekte (salvestuslahendused, tuumaenergia, gaasijaama asukoht) kui ka majanduslikke kulusid (reservi hoidmine, võrgu väljaehitamine). Esitatakse konkreetseid arve (nt 60 miljonit eurot sageduse hoidmiseks, 2,6 miljardit eurot meretuuleparkidele) ja rõhutatakse vajadust tasakaalustada juhuenergiat ja juhitavat energiat. Eraldi tuuakse välja riigikaitselised kulutused, mis kaasnevad meretuuleparkide kaitsmisega.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja detailirohke, tuginedes loogilistele argumentidele ja ulatuslikule loetelule puuduvatest energiakomponendi arvestustest. Kasutatakse teravat keelt valitsuse tegevuse kritiseerimiseks, nimetades olukorda koordineerimatuses "hullumeelseks" ja küsides otse ministrite aususe kohta. Üldine toon on tungiv ja nõudlik, rõhutades vastutustundetust pikaajaliste otsuste langetamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu arupärimiste protsessis ja on teemat varemgi tõstatanud (sh peaministri ees), mis viitab järjepidevale tegelemisele energiapoliitika ja selle koordineerimise küsimustega. Tegevusmuster hõlmab valitsuse tegevuse ja otsuste pidevat kontrollimist.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuse kitsale otsustusringile ja protseduurilistele puudujääkidele, süüdistades neid läbipaistmatuses ja parlamendi rolli eiramises. Eraldi tuuakse esile vastuolu peaministri ja rahandusminister Jürgen Ligi avalduste vahel, küsides, kumb ministritest valetab. Kriitika on suunatud ka riikliku koordineerimise puudumisele energiaplaneerimises.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugev, tuues esile konkreetseid kohalikke probleeme, nagu gaasijaama asukoht (Narva vs. Paldiski) ja eriti piiriülene tuulepargi planeerimise konflikt Mulgi vallas Viljandimaal. Rõhutatakse kohalike omavalitsuste abivajadust piiriüleste tuuleparkide (Lode-Penuja) planeerimisel, kus Eesti riigi kaasarääkimise võimsus on küsitav.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad fiskaalsele vastutusele ja tarbija lõpphinna kontrolli all hoidmisele. Kõneleja on mures miljarditesse ulatuvate kohustuste (nt meretuuleparkide ja salvestuse) võtmise pärast ning nõuab terviklikku rahalist rehkendust, mis hõlmaks ka taastuvenergia tasusid. Rõhutatakse, et energiavarustuse stabiilsus ja kindlus on majanduslikult olulised.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kliimaseaduse ja Energiamajanduse Arengukava (EMAK) menetlemisel, nõudes nende eelnõude kiiret parlamendile esitamist ja Riigikogu rolli tugevdamist strateegiliste valikute langetamisel. Kõneleja on nende seaduste eelnõude puudumise tõttu kriitiline, kuna need peaksid olema aluseks aastakümneteks ette ulatuvate otsuste tegemisel.
2 Analüüsitud kõnesid