Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

2024-10-14

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitik on tugevalt vastu Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise eelnõule (505 SE), pidades seda ebaefektiivseks, bürokraatiat suurendavaks ja ühe isiku järgi kirjutatuks. Ta rõhutab riigivalitsemise stabiilsuse ja vastutuse olulisust, kritiseerides sagedast vastutusvaldkondade ümberjagamist, mis külvab teadmatust ja ebastabiilsust. Eelnõu vastuseis on tugevalt põhimõtteline, keskendudes riigivalitsemise kvaliteedile ja õigusriigi printsiipidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi riigivalitsemise struktuurist, ministeeriumide haldusalade jagamisest ja sidevaldkonna tehnilistest aspektidest. Eriti rõhutatakse riigisekretäri ametikoha juriidilist olemust, nõudes juriidilise kõrghariduse säilitamist ja viidates ajaloolistele pretsedentidele. Ta kasutab täpseid termineid (telekommunikatsioon, dubleerimine, Maa- ja Ruumiamet) ning analüüsib jaotuse ebaefektiivsust.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja formaalne, kasutades tugevaid negatiivseid hinnanguid (nt "ääretult ebamõistlik lahendus," "sõgedalt tihedaks"). Apelleeritakse eelkõige loogikale, efektiivsusele ja õigusriigi põhimõtetele, süüdistades valitsust ebastabiilsuse külvamises ja riigisekretäri ametiposti degradeerimises. Kasutatakse iroonilist viidet koalitsioonipartneri "pika plaani" kontseptsioonile.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus protsessis, esitades ministrile korduvaid täpsustavaid küsimusi ja tehes fraktsiooni nimel ettepaneku eelnõu tagasi lükata. Mainitakse varasemat osalemist komisjoni aruteludel, kus küsiti eelnõu tagasilükkamise tagajärgede kohta.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile ja peaministrile, keda kritiseeritakse isikupõhise seadusloome (viidates Keit Kasemetsale) ja protseduuriliste vigade eest. Eelnõu kritiseeritakse ka selle eest, et muudatused on juba peaministri korraldusega de facto ellu viidud, muutes Riigikogu arutelu sisuliselt "järelhüüdeks". Kritiseeritakse ka valitsuse selgituste ebaveenvust.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb Isamaa fraktsiooni nimel, tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata. Otsest koostööd ei mainita, kuid kutsutakse koalitsioonipoliitikuid üles mõtlema riigimehelikult ja kaaluma enne otsuse tegemist, viidates võimalusele, et eelnõu menetlemise käigus seda tõsiselt muudetakse.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, keskendudes Vabariigi Valitsuse seaduse muudatustele ja ministeeriumide vastutusvaldkondade jagamisele. Mainitakse Maa- ja Ruumiameti seoseid kohalike omavalitsustega ja põllumaa kasutusega, kuid seda riikliku haldusstruktuuri ümberkorraldamise kontekstis.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad riigivalitsemise efektiivsusele ja bürokraatia vähendamisele. Eelnõu kritiseeritakse selle eest, et see toob kaasa täiendavaid kulutusi, täiendavat bürokraatiat ja dubleerimist, mis viitab soovile hoida riigihaldus kuluefektiivsena.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise eelnõu (505 SE) tagasilükkamine esimesel lugemisel. Olulised teemad on riigisekretäri juriidilise hariduse nõude säilitamine ning ministeeriumide vastutusvaldkondade selge ja loogiline jaotus, eriti side- ja kommunikatsioonivaldkonnas. Kõneleja on eelnõu tugev vastane ja algataja tagasilükkamise ettepanekule.

3 Analüüsitud kõnesid