Istungi profiil: Signe Riisalo

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-11

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on elulõpu tahteavalduse seaduseelnõu edasiviimisel, rõhutades põhjalikku kaasamisprotsessi 25 osapoolega. Kõneleja näitab pragmaatilist hoiakut, aktsepteerides menetluslikult ebakorrektset, kuid inimeste hüvesid tagavat tehnilist parandust töövõimetoetuse osas, põhjendades seda suvepuhkuse lähenemisega. Seisukoht on pigem poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes väärikale lahkumisele ja sotsiaalsele kaitsele.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja valdab põhjalikult sotsiaal- ja tervishoiupoliitika teemasid, eriti elulõpu teenuseid, palliatiivravi korraldust ja hooldusõendust. Ta näitab üles tugevat menetluslikku asjatundlikkust, viidates täpsetele kuupäevadele, komisjoni otsustele ja juriidilistele detailidele (nt otsustusvõime hindamine ja piiratud teovõime regulatsioon). Ekspertiis ulatub ka töövõimetoetuse rakendussätete tehniliste parandusteni.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, detailne ja menetluslik, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale, kes annab ülevaate seadusloome protsessist. Toon on neutraalne ja selgitav, keskendudes loogilistele apellidele, dokumentidele ja konsensuslike otsuste rõhutamisele. Esineb lühikesi mitteametlikke vabandusi ("Oih, vabandust") protseduuriliste eksimuste parandamisel.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus töös, esitades täpse ülevaate komisjoni istungite ja menetlusotsuste ajakavast, mis toimusid tihedalt mais ja juunis. Tegevusmuster viitab suurele koormusele enne suvepuhkust, keskendudes keeruliste eelnõude täiskogule esitamisele. Ta osaleb ka teiste poliitikute küsitlemisel, keskendudes ligipääsetavuse teemadele.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest ja intensiivset vastasseisu ei väljendata; Keskerakonna fraktsiooni muudatusettepanekuid (nt vanusepiiri tõstmine 21 aastale) käsitletakse menetluse osana. Kõneleja kritiseerib leebelt eelnõusse mitteseotud sätte lisamise praktikat, viidates selle ebaeetilisusele, kuid teeb seda teise komisjoni liikme (Helmen Kütt) arvamusele toetudes.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav; rõhutatakse, et kõik menetlusotsused komisjonis tehti konsensuslikult. Kõneleja toob esile laialdase koostöö 25 kaasatud osapoolega, sealhulgas erivajadustega inimeste esindajate, Tervisekassa ja ministeeriumidega. Ta tagab, et kõik muudatusettepanekute tegijad said oma ettepanekuid tutvustada.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikul seadusandlusel ja riigisiseste teenuste (tervishoid, sotsiaalhoolekanne) korraldamisel. Mainitakse riiklikke organisatsioone nagu Tervisekassa ja Esmatasandi Tervisekeskuste Liit. Piirkondlikud või kohalikud teemad puuduvad.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad sotsiaaltoetuste efektiivsust ja rahastamist; toetatakse tehniliste paranduste tegemist, et vältida vähenenud töövõimega inimeste töövõimetoetuse ebaõiget vähendamist. Mainitakse Esmatasandi Tervisekeskuste Liidu ettepanekut rahastada elulõpu tahteavalduse nõustamist Tervisekassa eraldi teenusena.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas on tugev fookus haavatavatel rühmadel, eriti puuetega inimeste õigustel ja otsustusvõime hindamisel elulõpu tahteavalduse kontekstis. Rõhutatakse vajadust tagada inimestele väärikas lahkumine läbi hästi korraldatud sotsiaal- ja tervishoiuteenuste. Samuti tõstatatakse ligipääsetavuse küsimus erivajadustega inimestele kultuuriüritustel, sealhulgas esinejatena.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on elulõpu tahteavalduse eelnõu teise lugemise lõpetamine ja kolmandaks lugemiseks ettevalmistamine. Lisaks on fookuses rakendussätete parandamine, mis puudutavad töövõimetoetuse maksmist, et tagada inimestele parem sotsiaalne kaitse. Kõneleja on eelnõu eestvedaja ja raportöör.

6 Analüüsitud kõnesid