Istungi profiil: Urmas Reinsalu
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-05-07
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev vastuseis valitsuse energiapoliitikale, eriti taastuvenergia subsideerimisele ja 100% taastuvenergia eesmärgile 2030. aastaks, mida peetakse ideoloogiliseks ja ebareaalseks. Fookuses on tarbijatele pandav prognoosimatu rahaline koormus ja investeerimiskindluse süstemaatiline habrastamine. Kõneleja nõuab subsideerimispoliitikast loobumist ning varustuskindluse ja konkurentsivõimelise elektrihinna prioriseerimist. Poliitiline raamistik on peamiselt valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse kriitika.
11 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust energeetika ja elektrituru regulatsiooni osas, kasutades tehnilisi termineid nagu sagedusreserv, saartalitlus, liitumistasude metoodika ja Nord Pooli turg. Viidatakse konkreetsetele finantsandmetele ja ekspertide prognoosidele (nt Hando Sutteri hinnang 200 miljonile eurole) ning rahvusvahelistele dokumentidele (Draghi raport). Esitatakse detailseid analüüse seaduseelnõude finantsmõju ja õigusliku põhiseaduspärasuse kohta.
11 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitluslik, kasutades tugevaid hinnanguid ("ogar eelnõu," "täielik häma," "lubage naerda"). Kasutatakse irooniat ja retoorilisi küsimusi valitsuse ebakompetentsuse ja otsustamatuse rõhutamiseks. Kõneleja tasakaalustab emotsionaalset laengut detailsete finants- ja õiguslike argumentidega, nõudes korduvalt vastust konkreetsetele kulunumbritele.
11 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on väga aktiivne parlamendi täiskogu istungil 2025. aasta 7. mail, osaledes korduvalt energiaseaduse eelnõu arutelus. Tegevusmuster hõlmab detailsete küsimuste esitamist ettekandjale, protseduuriliste ettepanekute tegemist (menetluse katkestamine) ja valitsuse tegevuse pikaajalist kritiseerimist.
11 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsusliidule, Kliimaministeeriumile ja Reformierakonna esindajatele, keda süüdistatakse energeetika valdkonnas kaose tekitamises. Eriti intensiivne on kriitika läbipaistvuse puudumise osas, viidates Kliimaministeeriumi ja OÜ Utilitas Windi väidetavatele ühisettepanekutele, mis viitavad seaduse disainimisele konkreetsete ärihuvide kasuks. Kompromissivalmidust ei ilmne, kuna Isamaa ettepanekud lükati tagasi.
11 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd valitsusliiduga ei ilmne; pigem kritiseeritakse valitsuse poolt Isamaa ratsionaalsete muudatusettepanekute tagasilükkamist. Kõneleja viitab Isamaa fraktsiooni ühisele seisukohale ja pöördumisele Vabariigi Presidendi poole seaduse väljakuulutamata jätmiseks. Koostöö viited piirduvad sõltumatute ekspertide (nt Hando Sutter) hinnangutele tuginemisega.
11 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul energiapoliitikal ja selle mõjul Eesti tarbijatele ning majandusele tervikuna. Mainitakse ka rahvusvahelist konteksti, mis puudutab Balti sagedusturgu, Nord Pooli ja Euroopa Liidu kliimaeesmärke ("Fit for 55").
11 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt turumajanduslikud: nõutakse subsideerimispoliitikast loobumist ja turu valikute austamist. Ollakse vastu regulatiivsete koormiste ja maksude tõstmisele (elektriaktsiis 45%, käibemaksutõus), kuna need kahjustavad majanduse konkurentsivõimet. Kritiseeritakse uute võimsuste liitumistasude sotsialiseerimist tarbijate õlgadele.
11 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Puudub piisav teave.
11 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 556 (Taastuvenergia arendamise kiirendamise seadus) vastustamisel ja menetluse peatamisel. Oluline prioriteet on vältida uute tootmisvõimsuste liitumistasude sotsialiseerimist tarbijate arvele ning nõuda põhiseaduspärasust ja läbipaistvust. Kritiseeritakse valitsuse "poolfabrikaateelnõude" läbisurumist enne energeetikavaldkonna arengukava valmimist.
11 Analüüsitud kõnesid