Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (332 SE) teine lugemine

2024-05-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab Isamaa fraktsiooni nimel tugevalt ja tungivalt seaduseelnõu 332 SE viivitusteta jõustamist, et kasutada sanktsioneeritud Vene vara Ukraina toetuseks. Ta kritiseerib valitsuse aeglast tempot ja nõuab samal ajal kiireloomuliste rahvuslike sanktsioonide kehtestamist massiivse Vene äritegevuse piiramiseks Eestis. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine ja julgeolekule orienteeritud, rõhutades moraalset ja rahvuslikku kohustust agressorit nõrgestada.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi rahvusvahelisest õigusest ja sanktsioonide rakendamisest, viidates Ameerika ja Kanada kohtupretsedentidele (nt Abramovitši juhtum) ning Euroopa Liidu õiguskorra keerukustele. Ta kasutab majanduslikke andmeid, tuues esile sadadesse miljonitesse ulatuvad summad ja konkreetse kauba (90% mangaanimaagist) liikumise Eesti ja Läti sadamate kaudu Vene sõjatööstuse toetuseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on kiireloomuline, autoriteetne ja kriitiline, kasutades viivituste kirjeldamiseks metafoore nagu "kilpkonn" ja "loiu tempo". Ta tasakaalustab juriidilisi ja protseduurilisi argumente (pretsedendi loomine, põhiseaduse järelevalve) teravate poliitiliste rünnakutega, sidudes valitsuse tegevusetuse peaministri pereäri ja poliitiliste annetustega. Üldine toon on formaalne, kuid nõudlik ja manitsev.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab korduvatele üleskutsetele valitsusele tegeleda seaduseelnõuga tempokamalt, mis näitab järjepidevat survet sanktsioonide kiirendatud rakendamise osas. Ta rõhutab vajadust viivitusteta rahvusvahelise teavitustöö järele pärast seaduse jõustumist. Muude tegevuste kohta andmed puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse ja initsiatiivi puudumise vastu rahvuslike sanktsioonide kehtestamisel ning koostöö puudumise vastu piiririikidega. Kõneleja kritiseerib kaudselt peaministrit ja tema pereäri ning Ossinovski perekonna annetusi Eesti 200-le ja Sotsidele, viidates sellele kui poliitilist keskkonda raamivale tegurile, mis viitab huvide konfliktile Vene äri osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab rahvusvahelise koostöö olulisust, nähes Eesti seadust pretsedendi loojana ja õigusraamina teistele Euroopa riikidele rahvusvahelise leppe saavutamiseks. Ta kritiseerib valitsust regionaalse koostöö puudumise eest, kuna Eesti Välisministeerium ei ole vastanud Läti ettepanekule piirata ühiselt massiivset Vene äri.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on nii rahvusvaheline (EL õiguskord, Belgia territooriumil asuvad Vene riigi vahendid) kui ka regionaalne, rõhutades koostööd piiririikidega (Läti). Eraldi tuuakse välja Eesti ja Läti sadamate kaudu toimuv kaubavedu, mis toetab Vene sõjatööstust.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab agressiivset majanduspoliitikat agressori nõrgestamiseks, nõudes nii sanktsioneeritud varade kasutuselevõttu kui ka rahvuslike sanktsioonide kehtestamist Vene äritegevuse piiramiseks. Ta seab julgeoleku ja moraali majanduslike huvide ette, kritiseerides sadade miljonite eurode väärtuses Vene sõjamasina toetamist läbi Eesti transiidi.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt. (Kõne keskendub eranditult sanktsioonidele, majandusele ja julgeolekule.)

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on Rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (332 SE) viivitamatu jõustamine, millele kõneleja annab tugeva toetuse. Teise prioriteedina nõuab ta rahvuslike sanktsioonide kehtestamist Vene äri piiramiseks, kritiseerides valitsuse suutmatust vastavaid eelnõusid esitada.

1 Analüüsitud kõnesid