Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise ja konventsiooni artikli 20 lõike 1 muudatuse heakskiitmise seaduse eelnõu (583 SE) esimene lugemine
2025-03-20
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt majanduskasvu ja majanduse kiratsemise teemal, kritiseerides valitsuse tähelepanu hajumist. Kõneleja vastandub teravalt majandusministri tegevuskavale, mis seab prioriteediks soolise võrdõiguslikkuse ja diskrimineerimise küsimused. Raamistik on pigem tulemuspõhine ja protseduuriline, keskendudes ministeeriumide vastutusvaldkondade segadusele. Poliitiline hoiak on tugevalt vastanduv valitsuse prioriteetidele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi ministeeriumide valitsemisalade ja vastutusvaldkondade ajaloolise jaotuse osas, viidates varasematele aastakümnetele. Ta rõhutab majandusküsimuste prioriteetsust, kuid ei esita majandusandmeid ega tehnilisi termineid. Ta tunnistab ministri süvitsi minekut ja erudeeritust sotsiaalsetes teemades, kuigi kritiseerib seda fookust.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, küsitlev ja konfronteeriv, väljendades üllatust ja pahameelt valitsuse prioriteetide üle. Kasutatakse värvikaid ja negatiivseid väljendeid nagu "segamini nagu puder ja kapsad" ja "tohuvabohu" administratiivse segaduse rõhutamiseks. Kõneleja pöördub otse ministri (Erkki) poole, nõudes selgitusi portfellide jagamise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad osalemisega 20. märtsil 2025 toimunud seaduseelnõu (583 SE) esimesel lugemisel. Laiemad tegevusmustrid või esinemissagedus ei ole esitatud kõnedest tuvastatavad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud majandusministrile (Erkki) ja valitsuskoalitsioonile (viidates Michalile ja sotsiaaldemokraatidele). Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes ministeeriumide vastutusvaldkondade ebaõigele jaotusele ja majanduse unarusse jätmisele. Rünnaku intensiivsus on mõõdukalt tugev, süüdistades ministrit tähelepanu hajumises.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja keskendub kriitikale ja nõuab selgitusi, mistõttu puuduvad andmed koostöövalmiduse või kompromisside otsimise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, keskendudes Eesti majanduskasvu küsimustele ja ministeeriumide valitsemisaladele Eestis.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja peab majanduskasvu küsimusi ülimaks prioriteediks, rõhutades, et Eesti majandus kiratseb. Nägemus on tugevalt kasvu- ja tulemuspõhine, kritiseerides tähelepanu hajumist majandusküsimustelt sotsiaalvaldkonnale.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade (võrdõiguslikkus, diskrimineerimine) osas võetakse protseduuriline vastuseis, väites, et need ei kuulu Majandusministeeriumi valitsemisalasse. Kõneleja leiab, et need küsimused peaksid olema Sotsiaalministeeriumi profiil.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kriitiline, vastandudes eelnõu (583 SE) menetlemisele Majandusministeeriumi poolt, kuna see hajutab tähelepanu majandusküsimustelt. Kõneleja on pigem protseduurilise kriitika algataja kui eelnõu sisu vastane.
3 Analüüsitud kõnesid