Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

2025-03-11

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse kaheksa kuu pikkusele ebaõnnestunud juhtimisele ja riigi usalduskriisile. Peamised rõhuasetused on majandusvaenulik poliitika, bürokraatia kasvatamine ja kriitiliste julgeolekuotsuste venimine. Kõneleja nõuab peaministri tagasiastumist ja põhimõtteliselt teistsugust poliitilist juhtimist, välistades liitumise praeguse valitsusega selle legitimeerimiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust eelkõige fiskaalpoliitika ja riigikaitse valdkonnas, viidates Swedbanki analüüsile ja Riigikontrolli leidudele. Kasutatakse konkreetseid numbreid (nt 1,2% majanduskasv, 155 miljoni eurone valitsemiskulude tõus) ning tehnilisi termineid (nt loitering-moon, kestlikkusaruannete süsteem). Samuti on teadmised energeetikaprojektidest, kritiseerides 2,6 miljardi eurost meretuuleparkide projekti.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, dramaatiline ja kiireloomuline, rõhutades poliitilist ummikseisu ja usalduskriisi. Kasutatakse tugevaid väljendeid ("hävitav diagnoos", "lubage naerda") ning süüdistatakse peaministrit valetamises. Stiil on formaalne, kuid emotsionaalselt laetud, tasakaalustades süüdistusi viidetega ametlikele analüüsidele ja andmetele.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendiarutelus, esitades kriitilisi küsimusi peaministri ettekande ajal. Märgitakse hiljutist tegevust, nagu ettepanekute edastamine ettevõtlusorganisatsioonidele kestlikkusaruannete süsteemi edasilükkamiseks ja alternatiivse eelarve esitamine.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, eriti peaminister Michal ja Reformierakond, keda süüdistatakse otsustamatuses ja riigi usalduskriisi süvendamises. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaõnnestumisele (maksutõusud, julgeolekuotsused, bürokraatia kasv). Koostöö valitsusega on välistatud, kuna see tähendaks ebaõnnestunud poliitilise agenda legitimeerimist.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline, kuid valitsusega liitumine on kategooriliselt välistatud, et säilitada alternatiivi pakkumise võime. Opositsioonist lubatakse siiski heatahtlikult toetada kõiki julgeolekuküsimusi ja esitada konstruktiivseid ettepanekuid, näiteks alternatiivse eelarve kaudu.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik, käsitledes Eesti majanduse ja poliitilise juhtimise üldist olukorda ning riigikaitselisi küsimusi. Piirkondlikku või kohalikku fookust kõnedes ei esine.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõusude vastased, väites, et valitsuse poliitika on majandusvaenulik ja rajaneb jätkusuutmatul maksude (üle miljardi euro) suurendamisel. Kritiseeritakse majanduskasvu tekkimist maksudest ja automaksu-eelsest sisetarbimisest transpordisektoris. Toetab ettevõtlusorganisatsioonide huve (nt kestlikkusaruannete edasilükkamine) ja kritiseerib valitsemiskulude lubatud vähendamise asemel toimunud tõusu.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse maksupaketi vastustamisele ja alternatiivse eelarve esitamisele. Oluline prioriteet on ka riigikaitse hangete kiirendamine (eriti 1,6 miljardi eurose moona soetamise osas) ning bürokraatia vähendamine, sh kestlikkusaruannete süsteemi edasilükkamine.

6 Analüüsitud kõnesid