Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

2025-10-13

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse rahanduspoliitika suhtes, kritiseerides selle käpardlikkust ja majandususaldust kahjustavat pidevat maksupoliitilist tõmblemist. Peamised teemad on maksukorralduse kaos ja kontrollimatu eelarvedefitsiit, mis ulatub 4,5%-ni. Kuigi toetatakse julgeolekumaksu tühistamist, nähakse seda kui valitsuse poliitilise agoonia ja varasema valetamise tunnistust. Kriitika on peamiselt suunatud valitsuse kehvale majanduslikule sooritusele ja usalduse kaotamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust makromajanduse, fiskaalpoliitika ja rahvusvahelise rahanduse vallas, kasutades tehnilist terminoloogiat nagu maksebilanss, netopositsioon ja eelarvedefitsiit. Ta tugineb Maailmapanga andmetele ja Rahandusministeeriumi pikaajalistele prognoosidele, rõhutades konkreetseid kvantitatiivseid indikaatoreid, nagu välisinvesteeringute negatiivne netopositsioon 3,5 miljardit eurot. Ta suudab võrrelda Eesti näitajaid teiste Läänemere-äärsete riikide ja globaalse tasemega.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, süüdistav ja tungiv, kasutades tugevaid ja emotsionaalselt laetud väljendeid nagu "käpardlikkus", "valetatud" ja "poliitiline agoonia". Kõneleja kombineerib loogilist andmepõhist argumentatsiooni (nt 4,5% defitsiit) isiklike rünnakutega, süüdistades rahandusministrit ärevuses ja emotsionaalsuses. Ta kasutab dramaatilisi võrdlusi, näiteks Eesti välisinvesteeringute olukorra võrdlemist Iraagi tasemega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud konkreetse seaduseelnõu (734 SE) esimese lugemise aruteluga Riigikogus, hõlmates otsest küsimuste esitamist rahandusministrile ja vastamist teistele parlamendiliikmetele (Härra Ligi). Puuduvad andmed esinemissageduse, rutiinsete tegevuste või reiside kohta väljaspool parlamenditööd.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja Reformierakond, keda esindavad Härra Michal, Härra Ligi ja Kaja Kallas. Kriitika on intensiivne ja suunatud nii poliitilisele ebaõnnestumisele (maksukaos, eelarve lagastamine) kui ka usalduse kaotamisele, kuna valitsus on radikaalselt muutnud baasmaksusüsteemi selgroogu. Kõneleja rõhutab, et praegusele valitsusele on alternatiiv ja nõuab poliitika põhimõttelist korrigeerimist.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konfronteeriv valitsusega, rõhutades oma erakonna (Isamaa) varasemaid hoiatusi maksutõusude alternatiivide kohta. Puuduvad viited kompromissivalmidusele või erakondadeülese koostöö otsimisele, kuna praegust olukorda nähakse valitsuse poolt juhitamatuks muudetud kriisina.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti majandus, rahanduspoliitika) ja rahvusvahelistel võrdlustel, mis puudutavad konkurentsivõimet. Eriti rõhutatakse Eesti negatiivset välisinvesteeringute positsiooni võrreldes Läänemere-äärsete Euroopa Liidu riikidega, nagu Leedu.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tungivat vajadust taastada majandususaldus, fiskaalne jätkusuutlikkus ja tootlikkus. Kõneleja on uute maksutõusude ja inflatsiooni soodustavate regulatiivsete meetmete vastu, mis halvendavad rahvusvahelist konkurentsivõimet. Ta peab 4,5% eelarvedefitsiiti vastutustundetuks, mis kodeerib sisse uusi maksutõuse, ning nõuab sisenõudluse taastamist toetavaid signaale investoritele.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on valitsuse rahanduspoliitika ja eelarvestrateegia vastustamisel, mis on seotud eelnõuga 734 SE (julgeolekumaksu tühistamine). Kõneleja on valitsuse poolt pakutud eelarve väljavaadete (defitsiidi jätkumine kuni 2070. aastani) tugev vastane ja nõuab strateegilises vaates kulude üle kontrolli taastamist.

3 Analüüsitud kõnesid