Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse eelarvejuhtimise ja rahanduspoliitika suhtes, rõhutades kontrolli kaotust ja ebakompetentsust. Kõneleja väidab, et tegevuspõhine eelarve on ebaõnnestunud, tuues esile suured kasutamata jäänud rahasummad (2,5 miljardit eurot) ja nõudes fundamentaalset paradigma muutust. Positsioon on tugevalt tulemus- ja juhtimisveapõhine, süüdistades valitsust "näivuslikus juhtimises" ja "irdreaalsuses" elamises. Alternatiivina pakutakse Isamaa väljatöötatud eelarve ülesehituse kontseptsiooni.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust riigi rahanduse, eelarvestrateegia ja auditeerimise valdkonnas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "nulleelarve", "tegevuspõhisus", "konsolideeritult" ja "kulukirjete süsteem". Analüüs tugineb otseselt Riigikontrolli raporti ja Rahandusministeeriumi septembrikuise prognoosi andmetele, tsiteerides konkreetseid summasid ja hinnanguid.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kiireloomuline, strateegiline ja tugevalt kriitiline, kasutades dramaatilisi ja hukkamõistvaid väljendeid ("hookuspookus", "naljanumber", "peataolek"). Kõne on formaalne ja analüütiline, tuginedes loogilistele argumentidele ja ärijuhtimise analoogiatele ("investeeringu jätkuvuse kontseptsioon"). Lõpetuseks esitatakse otsene üleskutse enesekokkuvõtmiseks, nimetades Riigikontrolli raportit "äratuskellaks".
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub parlamendisaalis esitatud kõnedega, mis reageerivad Riigikontrolli raportile ja eelarve arutelule. Kõneleja rõhutab vajadust "eheda dialoogi" ja tagasisidekeskkonna järele parlamendis. Muude esinemiste või tegevuste kohta andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsuse ja selle rahanduspoliitika vastu, mida süüdistatakse kontrolli kaotamises ja näivuslikus juhtimises. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, nimetades valitsuse meetmeid (nulleelarve, valitsemiskulude vähendamine) "valetamiseks" või "ebakompetentsuseks". Kõneleja adresseerib otseselt härra Reinaasat, kritiseerides tema poliitilist platvormi ja nõudes reageeringut.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab koostööle ekspertidega, kellega koos on välja töötatud Isamaa alternatiivne eelarvekontseptsioon. Rõhutatakse, et juhtimine tuleb taastada enne ressursse, mis viitab pigem iseseisvale lahenduste pakkumisele. Puuduvad andmed koostöö kohta teiste parlamendifraktsioonidega või kompromissivalmiduse kohta valitsusega.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse eranditult riiklikule tasandile, käsitledes riigi raha juhtimist, eelarvepoliitikat ja ministeeriumide (Kaitseministeerium, Siseministeerium) kulutusi. Regionaalne fookus puudub.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad vajadust taastada fiskaalne distsipliin ja juhtimine, olles samal ajal tugevalt vastu valitsuse maksutõusude poliitikale. Eelarvejuhtimise analüüsimisel kasutatakse ärisektori ja investeeringute loogikat, soovitades ebaõnnestunud investeeringu (tegevuspõhine eelarve) puhul ausalt taganeda. Eesmärk on taastada riigi kulupoliitika üle poliitiline kontroll.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ainus mainitud sotsiaalvaldkond on haridus, mida kasutatakse näitena mõõdikute absurdsest üleküllusest (sada mõõdikut ühe tulemusvaldkonna juhtimiseks). Muude sotsiaalsete teemade kohta andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigieelarve ülesehituse kiirele reformimisele, nõudes tegevuspõhisest eelarvest loobumist ja Isamaa alternatiivse kontseptsiooni rakendamist. Kõneleja on reformi eestvedaja, kes nõuab reaalset juhtimist võimaldava kulukirjete süsteemi taastamist juba järgmise aasta eelarve puhul.
2 Analüüsitud kõnesid