Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel
2024-11-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse tegevuse suhtes, nõudes initsiatiivikust julgeoleku (Ukraina toetus, laskemoona hanked) ja Euroopa konkurentsivõime küsimustes. Kõneleja rõhutab vajadust aktiivse Atlandi-ülese poliitika järele, mis looks positiivse uue lehekülje USA suhetes. Tugev vastuseis on suunatud valitsuse loidusele Kaitseväe juhtide nõuannete realiseerimisel ja bürokraatia tõkestamisel. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes konkreetsete eesmärkide saavutamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust Euroopa Liidu poliitika (sanktsioonid, tollid, bürokraatia, struktuurivahendid) ja riigikaitse rahastamise alal. Kasutatakse konkreetseid termineid ja andmeid, nagu 45% toll Hiina elektriautodele, CSRD direktiivi halduskoormus üle 30 miljoni euro ja 1,6 miljardi euro suurune moonavarude vajadus. Viidatakse Mario Draghi raporti diagnoosile Euroopa majanduse "vaikse agoonia" kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, kriitiline ja tungiv, eriti julgeoleku ja majanduse teemadel, nõudes valitsuselt loiduse asemel initsiatiivikust. Kasutatakse loogilisi argumente, viidates seadustele ja poliitilistele dokumentidele, ning väljendatakse muret (nt "vaikus" sanktsioonide osas ei ole hea signaal). Toon on nõudlik, rõhutades, et "sõnad ja teod peavad käima kokku".
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu istungitel, reageerides koheselt valitsuse ettekandele ja seostades seda aktuaalsete rahvusvaheliste sündmustega (USA presidendivalimised, Euroopa Parlamendi kuulamised). Mainitakse otsest suhtlust rahvusvaheliste partneritega (vestlus Andrius Kubiliusega) ja erakonna pöördumisi parlamendi juhatuse poole.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni ja peaministri vastu, keda kritiseeritakse poliitilise ebaratsionaalsuse (Hiina EV toetused vs EL tollid) ja ebapiisava ambitsiooni eest julgeoleku ja majanduse vallas. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele tegevusetusele, eriti Kaitseväe juhtide nõuannete ignoreerimisele moona hankimisel. Samuti kritiseeritakse valitsuse positsiooni Kaja Kallase kuulamise osas Riigikogus, pidades seda seaduse nõude eiramiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab oma erakonna (Isamaa) üleskutsetele ja pöördumistele, mis näitab sisemist koostööd. Rahvusvahelisel tasandil mainitakse vestlust tulevase kaitsekomisjoni liikme Andrius Kubiliusega, rõhutades vajadust disainida kaitsevoliniku portfell tegelike pädevuste võimaldamiseks. Rõhutatakse, et EL-i õiguse tagasipööramine eeldab piisava erikaaluga kokkulepet EL-i riikide vahel.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline ja riiklik, keskendudes Atlandi-ülestele suhetele, Ukraina toetamisele, EL-i sanktsioonipoliitikale ja Euroopa konkurentsivõimele. Riiklikul tasandil on esiplaanil Eesti riigikaitse rahastamine ja Kaitseväe moonavarude soetamise küsimus.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt konkurentsivõimet soosivad, nõudes massiivse bürokratiseerimise trendi peatamist ja jõustunud EL-i õiguse revideerimist. Kritiseeritakse halduskoormust, mis on seotud regulatsioonidega ("Fit for 55"), ja nõutakse initsiatiivikust Euroopa majanduse "vaikse agoonia" peatamiseks. Samuti kritiseeritakse valitsuse ebaratsionaalset poliitikat Hiina elektriautode toetamisel, mis on vastuolus EL-i tollipoliitikaga.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole piisavalt andmeid.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Euroopa Liidu kestlikkusaruannete direktiivi (CSRD) rakendamise halduskoormuse tõkestamisele ja initsiatiivile revideerida jõustunud EL-i õigust konkurentsivõime huvides. Rõhutatakse ka vajadust avada dialoog Euroopa Komisjoniga, et võimaldada EL-i struktuurivahendite kasutamist ühekordseteks kaitseinvesteeringuteks.
4 Analüüsitud kõnesid