Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Majandus

2024-09-25

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse majanduspoliitikale, eriti kavandatavatele maksutõusudele, mis ületavad miljard eurot. Kõneleja rõhutab, et valitsuse valikud viivad majanduse langusesse, vähendavad ostujõudu ja suurendavad tööpuudust. Peamine nõue on valitsemiskulude konkreetse kärpe mahu avaldamine, seades fookusesse valitsuse tegevuse tulemuslikkuse.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse ja eelarvepoliitika vallas, viidates Eesti Panga statistikale ja konkreetsetele numbritele (nt miljard eurot maksutõuse). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu ostujõud, nominaalne defitsiit ja valitsemiskulude maht, rõhutades maksutõusude negatiivset mõju inflatsioonile ja tööpuudusele. Samuti viidatakse Reformierakonna varasemale eelarvepuudujäägi ajaloole.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, nõudlik ja konfronteeriv, eriti peaministri suhtes, keda süüdistatakse vastustest kõrvale hoidmises ("Aasta parim mittevastus!"). Kasutatakse loogilisi argumente ja andmeid (miljard eurot, defitsiidi statistika), kuid toon on emotsionaalselt laetud ja sisaldab isiklikke vihjeid, kutsudes peaministrit üles lahti laskma "Kaja Kallase kompleksist".

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu Infotundides, esitades korduvaid ja järjepidevaid küsimusi valitsusjuhile eelarve ja valitsemiskulude teemal, viidates varasematele küsimistele eelmisel nädalal. Muster näitab süstemaatilist tegevust parlamendi menetluste ja päevakorra kujundamisel, sealhulgas Riigikogu juhatuse otsuste vaidlustamisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus (Kallase-Michali valitsus) ja Reformierakond, keda kritiseeritakse nii majanduspoliitika (maksutõusud) kui ka vastutustundetu eelarvejuhtimise eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust vale majanduspoliitilise narratiivi kasutamises ja minevikus elamises. Lisaks kritiseeritakse Riigikogu juhatust kokkuleppe sõlmimise eest peaministriga, mis piirab parlamendiliikmete küsimuste esitamise õigust.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on hetkel konfronteeriv, kuid kõneleja viitab, et on saatnud peaministrile ettepanekuid riigi rahanduse vastutustundlikuks juhtimiseks ilma maksutõusudeta. Puuduvad andmed aktiivse koostöö kohta teiste parlamendierakondadega, kuid rõhutatakse vajadust ratsionaalsema dialoogi järele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse eranditult riiklikule tasandile, käsitledes Eesti majanduse üldist olukorda, Eesti inimeste ostujõudu ja riigieelarve mahtu. Regionaalset või kohalikku fookust kõnedes ei esine.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on tugevalt maksutõuse vastustavad, rõhutades, et riigi rahandust saab juhtida vastutustundlikult valitsemiskulude kärpimise kaudu. Eesmärk on vältida majandust halvavaid meetmeid, mis vähendavad inimeste ostujõudu ja kiirendavad hinnatõusu. Nähakse ette, et maksutõusud toovad kaasa keskmise palga teenivale inimesele ühe kuu reaalsissetuleku kaotuse.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigieelarve eelnõu, millele kõneleja on tugev vastane maksutõusude tõttu. Lisaks on fookuses Riigikogu kodukorra ja juhatuse otsuste revideerimine, et tagada parlamendiliikmete õigus esitada peaministrile eelarve üleandmisel küsimusi.

3 Analüüsitud kõnesid