Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt automaksu vastane, rõhutades selle negatiivset mõju majandusele, liikumisvabadusele ja omandiõigusele. Kriitika on suunatud valitsuse valeliku poliitika ja valimislubaduste murdmise vastu, seades fookusesse Isamaa kui ainsa alternatiivi, mis maksu tühistaks. Fookus on väärtuspõhisel ja tulemuspõhisel vastuseisul, süüdistades koalitsiooni riigi stabiilsuse halvendamises.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust eelarve- ja maksupoliitikas, viidates Rahandusministeeriumi kevadisele prognoosile maksukoormuse ja eelarve defitsiidi kohta ning mootorikütuse aktsiisi laekumisele. Erakordselt detailne on teadmiste demonstreerimine Riigikogu kodukorraseaduse ja muudatusettepanekute menetlemise osas, nõudes istungi juhatajalt korduvalt konkreetseid viiteid seadusele. Lisaks toetutakse majandusekspertide (Kaspar Oja, Urmas Varblane) objektiivsele ekspertiisile.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt vastanduv, süüdistav ja tungiv, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle (nt "kubjas", "tohuvabohu") ja süüdistades koalitsiooni seaduse rikkumises. Kasutatakse polariseerivat keelt ("kolmekordne vale", "räigemaks") ning kutsutakse Eesti rahvast üles valimistel võimuparteide vastu hääletama. Suur osa kõnedest on pühendatud juriidiliselt täpsetele, kuid vaidlevatele protseduurilistele küsimustele istungi juhatajale.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on antud istungil äärmiselt aktiivne, esitades mitu sisulist poliitilist avaldust ja korduvaid detailseid protseduurilisi küsimusi istungi juhatajale muudatusettepanekute tagasivõtmise korra kohta. Tegevusmuster näitab püüdlikkust kasutada kõiki parlamendi vahendeid (nii sisulist debatti kui ka protseduurilist vaidlust) eelnõu menetlemise takistamiseks.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on valitsuskoalitsiooniga (Reformierakond, Eesti 200, Sotsiaaldemokraadid), keda süüdistatakse valetamises enne valimisi ja rahva (80 000 petitsiooni esitajat) arvamuse eiramises. Kriitika on intensiivne ja hõlmab nii poliitilisi (maksuküüru rahastamine) kui ka protseduurilisi aspekte (parlamendi protseduuride rikkumine). Kõneleja kutsub rahvast üles valima nende parteide vastu, kes automaksu läbi suruvad.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on keskendunud Isamaa partei seisukohtade esindamisele ja toetamisele, kutsudes rahvast üles Isamaad valimistel toetama, kuna Isamaa seisab tingimusteta automaksu vastu. Koalitsiooniga kompromissivalmidust ei ilmne, vaid vastupidi, lubatakse maks tühistada, kui Isamaa võimule tuleb.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel majandus- ja eelarveprobleemidel, kuid sotsiaalsete mõjude analüüsimisel rõhutatakse spetsiifiliselt maainimeste, lastega perede ja eakate liikumisvajadusi. See viitab murele piirkondade pärast, kus auto on elulaadi säilitamiseks hädavajalik.
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõusude vastased, rõhutades, et automaks tõstab inflatsiooni, halvendab toimetulekut ja piirab ettevõtlust. Eelarveprobleemide lahendamiseks eelistatakse valitsemiskulude vähendamist (kärbe 57 miljonit eurot) ning nõutakse Reformierakonna kalli maksuküüru projekti edasilükkamist.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud automaksu negatiivsele mõjule lastega peredele, eakatele ja maainimestele, kes vajavad autot liikumisvahendina. Rõhutatakse, et maks piirab inimeste õigust omandile ja liikumisvabadust, asetades nad sundvaliku ette.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) tagasilükkamisel, mille vastu hääletatakse kõigi initsiatiivide puhul. Kõneleja on aktiivne vastane, kes esitab protseduurilisi küsimusi muudatusettepanekute tagasivõtmise korra kohta ja lubab esitada alternatiivse eelarvepaketi negatiivsele lisaeelarvele.
9 Analüüsitud kõnesid