Päevakorra profiil: Urmas Reinsalu

Arupärimine elektritootmise stabiilsuse ja hinna kohta (nr 670)

2025-01-13

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse praegusele energiapoliitikale, eriti seoses juhuelektrile tuginemise ja kliimaseadusega. Kõneleja rõhutab, et keskne ülesandepüstitus peab olema soodne elektrienergia hind ja varustuskindlus, mis tagaks Eesti majanduse konkurentsivõime. Positsioon on tugevalt tulemuspõhine, nõudes ideoloogiavaba ja praktilist lähenemist riiklike huvide kaitsel.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust energeetika, regulatsiooni ja majandusprognooside valdkonnas. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt juhuelekter, tehnoloogianeutraalsus, CO2 emissiooni kaubanduse hind) ning viidatakse konkreetsetele dokumentidele (EMAK 2035, Kliimaseadus) ja institutsioonidele (Kaubandus-tööstuskoda, Õiguskantsler). Esitatakse strateegilisi küsimusi taastuvenergia osakaalu ja elektrihinna korrelatsiooni kohta arenenud riikides.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on teravalt kriitiline ja loogikapõhine, tuginedes tugevalt majandusekspertide ja huviorganisatsioonide (Kaubandus-tööstuskoda) kriitikale. Toon on murelik ja hoiatav, rõhutades valitsuse plaanide ebaloogilisust ja ebakvaliteetseid järelmeid. Kasutatakse otsest konfrontatsiooni peaministriga, nimetades tema tegevust "pärandiks" ja nõudes "ideoloogiavaba" otsustamiskeskkonda.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendi arupärimiste raames, esitades detailseid ja strateegilisi küsimusi, mis nõuavad lisaaega. Muster näitab järjepidevat valitsuse tegevuse ja varasemate otsuste (nt Auvere juhtum) jälgimist ja kritiseerimist, viidates varasematele kuude tagustele küsimistele.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja peaminister, keda kritiseeritakse ideoloogiliste ja ebakompetentsete energiapoliitiliste valikute eest. Kriitika on suunatud poliitika sisule (valed üldeesmärgid, ebaselged arvutused) ja regulatiivsetele sammudele, mis tekitavad ebakindlust (Auvere blokeerimine, põhiseadusvastane tähtajalisuse põhimõte). Kõneleja lükkab tagasi vastaspoole väite, justkui sooviks opositsioon kõrgemat elektrihinda.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tugineb oma argumentatsioonis tihedale koostööle ja viidetele majandushuvide esindusorganisatsioonidele, nagu Kaubandus-tööstuskoda, kasutades nende kriitikat valitsuse poliitika vastu. Puuduvad andmed erakondadevahelise koostöö kohta, kuid rõhutatakse vajadust praktilistest juhtimisvalikutest tõukuva otsustamiskeskkonna järele.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud Eesti majanduse konkurentsivõimele regioonis, rõhutades, et Eesti hind on teiste regiooni riikidega võrreldes konkurentsivõimetu. Mainitakse riiklikke energiajulgeoleku huve ja konkreetselt Auvere jaama investeeringu regulatiivset blokeerimist.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tungivalt majanduse konkurentsivõimet, soodsat elektrihinda ja prognoositavat investeerimiskeskkonda. Toetatakse tehnoloogianeutraalsust ja kritiseeritakse valitsuse ebakvaliteetseid hinnaprognoose. Nõutakse CO2 hinna stabiilsust tagava maksumäära kehtestamist, et kaitsta juhitavat energeetikat spekulatiivse hinna eest.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt. Kõik käsitletud teemad on seotud energeetika, majanduse ja regulatsioonidega.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on valitsuse energeetikapoliitika (EMAK 2035) ja Kliimaseaduse vastustamine ja kritiseerimine, kuna need seavad valed peaeesmärgid. Samuti tuuakse esile regulatiivseid probleeme, nagu õiguskantsleri poolt põhiseadusvastaseks tunnistatud tähtajalisuse põhimõte keskkonnakomplekslubade andmisel.

4 Analüüsitud kõnesid