Istungi profiil: Marek Reinaas

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-04-15

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus jaguneb digiriigi kontseptsiooni selgitamise (personaalse riigi mõiste) ja taksoteenuse regulatsiooni vahel. Kõneleja on vastu seaduste dubleerimisele ja rõhutab, et taksonduses esinevad probleemid on lahendatavad tõhustatud järelevalve, mitte uute seadustega. Seisukoht on mõõdukalt konservatiivne uue regulatsiooni suhtes, eelistades olemasolevate õigusaktide jõustamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi majanduskomisjoni tööprotsessidest ja taksoturu regulatsioonist, viidates konkreetsetele kuupäevadele ja ministeeriumide esindajatele. Kasutatakse statistilisi andmeid (nt 80% taksodest kasutab platvorme) ja viidatakse seaduste (Keeleseadus, Ühistranspordiseadus) ning järelevalve rollide spetsiifikale. Samuti näidatakse huvi õigus- ja digiküsimuste sünergia vastu personaalse riigi kontekstis.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne, asjalik ja protseduuriline, eriti komisjoni töö ja otsuste ettekandmisel. Argumentatsioon on tugevalt loogikapõhine, rõhutades järelevalve ja seaduseelnõu eesmärgi lahknevust. Ministeri poole pöördudes kasutatakse küsivat ja selgitust nõudvat tooni, et saada selgust keerulistes digimõistetes.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne nii täiskogu istungil (küsimuste esitamine, ettekanded) kui ka komisjoni töös, andes detailse ülevaate Majanduskomisjoni istungitest 7. ja 8. aprillil. See viitab aktiivsele osalemisele seadusloome protsessis ja kohustusele edastada komisjoni seisukohti.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud härra Grünthali esitatud taksoteenuse regulatsiooni eelnõule, mida komisjon soovitas tagasi lükata. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, kuna eelnõu ei lahenda järelevalve probleeme ja dubleerib olemasolevaid keelenõudeid. Vastuseis on selge, toetudes ministeeriumide ja komisjoni enamuse seisukohtadele.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja töötab struktureeritult komisjoni raames, kaasates ministeeriumide esindajaid (Regionaal- ja Põllumajandusministeerium, Kliimaministeerium) sisulistesse aruteludesse. Komisjonis saavutati konsensus eelnõu päevakorda võtmise osas, kuid tagasilükkamise otsus võeti vastu hääletusega (5 poolt, 3 vastu), mis näitab avatust arutelule, kuid kindlat seisukohta lõppotsuses.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes üleriigilisi regulatsioone (taksoteenus, digiriik) ja kohalike omavalitsuste (KOV-id) rolli teenindajakaartide väljastamisel ja järelevalves. Konkreetseid regionaalseid projekte või piirkondi ei rõhutata.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade toetab taksoturu arengut ja platvormimajanduse laialdast kasutuselevõttu, märkides, et üle 80% taksodest kasutab platvorme. Eelistatakse turu poolt omaks võetud muutuste aktsepteerimist ja järelevalve tõhustamist uute piiravate seaduste kehtestamise asemel.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse taksojuhtide eesti keele oskuse nõudeid ja välismaalaste tegutsemist taksojuhtidena. Kõneleja rõhutab, et keelenõuded on juba Keeleseaduses olemas ja nende täitmise tagamine on järelevalve küsimus.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on härra Grünthali taksoteenuse eelnõu tagasi lükkamisel, kuna see ei paranda olukorda ja dubleerib olemasolevaid seadusi. Samuti rõhutatakse, et ministeeriumis on töös juba Ühistranspordiseaduse muudatused, mis käsitlevad samu teemasid nagu välismaalastest taksojuhid ja karistused.

4 Analüüsitud kõnesid