Päevakorra profiil: Marek Reinaas
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine
2025-04-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 578 SE tagasilükkamise poolt, kuna see ei lahenda taksoteenuse osutamise probleeme. Seisukoht on poliitika-põhine, rõhutades, et probleemid on järelevalve, mitte seaduse puudujäägid. Toetatakse turu arengut, kus platvormide kasutamine on laialt omaks võetud.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust ühistranspordiseaduse ja taksoturu regulatsioonide osas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid, näiteks 80% teenindajakaartide omanikest kasutab platvorme. Ta toetub ministeeriumite (Regionaal- ja Põllumajandusministeerium, Kliimaministeerium) ekspertide seisukohtadele, rõhutades, et keelenõuded on juba Keeleseaduses olemas.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes Majanduskomisjoni istungite ja otsuste neutraalsele edastamisele. Kasutatakse loogilisi argumente ja viiteid ekspertidele ning protseduurilistele faktidele, vältides emotsionaalseid pöördumisi.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud parlamendi sisekorraldusega, esitades detailseid aruandeid Majanduskomisjoni istungite (7. ja 8. aprill) ja hääletustulemuste kohta. Kõneleja roll on juhtivkomisjoni esindaja poolt tehtud töö ja otsuste edastamine täiskogule.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud härra Grünthali esitatud eelnõule, kritiseerides selle sisu kui ebavajalikku ja järelevalveprobleeme mittelahendavat. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, tuues esile, et eelnõu dubleerib juba kehtivaid seadusi (nt keeleseadust).
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on nähtav ministeeriumide esindajate (Ruubas, Allvee) kaasamise kaudu, kelle seisukohti kasutatakse komisjoni enamuse otsuse toetamiseks. Komisjonis endas oli protseduuriline konsensus eelnõu päevakorda võtmise osas, kuid sisuline otsus (tagasilükkamine) võeti vastu hääletusega (5 poolt, 3 vastu).
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on kaudne, rõhutades kohalike omavalitsuste (KOV-id) rolli teenindajakaartide väljastamisel ja järelevalve teostamisel. Käsitletav teema on riikliku seadusandluse (ühistranspordiseadus) tasandil.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad taksoturu arengut, kus platvormide kasutamine on laialt levinud, ning vastustatakse regulatsioone, mis seda arengut piiraksid. Eelistatakse järelevalve tõhustamist turu reguleerimise asemel, kuna taksoteenuse kasutajad on muudatused omaks võtnud.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletud sotsiaalne küsimus on taksojuhtide eesti keele oskuse nõue, mida peetakse oluliseks, kuid mille regulatsioon on juba Keeleseaduses olemas. Samuti mainitakse välismaalaste taksojuhtidena tegutsemise teemat, mis on ministeeriumis ettevalmistamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Ühistranspordiseaduse muutmise eelnõu (578 SE) tagasilükkamine. Prioriteediks on järelevalve tõhustamine ja olemasolevate seaduste rakendamine, mitte uute, dubleerivate sätete loomine. Mainitakse, et ministeeriumid valmistavad ette muudatusi, mis puudutavad samu teemasid (välismaalased, karistused).
3 Analüüsitud kõnesid