Päevakorra profiil: Marek Reinaas

Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (654 SE) teine lugemine

2025-11-05

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub Euroopa Liidu siseturu kaitsmisele välisriikide subsiidiumide moonutava mõju eest, eriti koondumiste hindamisel. Esineja toetab tugevalt eelnõu vastuvõtmist, rõhutades vajadust kehtestada Eestis kontaktpunkt (TTJA) Euroopa Komisjoniga suhtlemiseks. Seisukoht on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine, keskendudes rahvusvahelise konkurentsiõiguse jõustamisele.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust konkurentsiõiguse ja EL-i regulatsioonide alal, viidates konkreetsetele artiklitele (nt Artikli 21 lõige 5) ja menetlustele (ex officio menetlus). Ta kasutab tehnilist keelt ja tsiteerib komisjoni istungi protokolli, et selgitada muudatusettepanekute sisulist mõju. Samuti on ta kursis trahvide suuruse ja rahvusvahelise ulatusega, mis puudutavad globaalset käivet.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on ametlik ja protseduuriline komisjoni ettekande osas, kuid muutub selgitavaks ja kergelt kolokviaalseks keeruliste juriidiliste detailide avamisel. Kasutatakse retoorilisi küsimusi ("Kuhu kaob raha ja kust tuleb tolm") ning tugevaid, ehkki vabandavaid, väljendeid (nt "munapiiks"), et rõhutada trahvide suurusjärku rahvusvahelistele ettevõtetele. Üldine toon on informatiivne ja autoriteetne.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne seadusandlikus protsessis, esitledes Majanduskomisjoni tööd ja ettepanekuid eelnõu lugemiste ajakava kohta. Mainitakse konkreetseid kuupäevi nii komisjoni istungite (23. oktoober) kui ka Riigikogu täiskogu päevakorra (5. ja 12. november) planeerimiseks. Tema roll on komisjoni ettekandja.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest siseriiklikku opositsiooni ei kritiseerita; regulatsioon on suunatud välisriikide ettevõtetele, kes saavad subsiidiume ja moonutavad Euroopa Liidu siseturgu. Esineja kirjeldab trahve, mis mõjuvad tugevalt suurtele rahvusvahelistele riigiettevõtetele, viidates kaudselt riigile, millel on "peaaegu et kõige suurema rahvastikuga riik".

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja efektiivne, kuna Majanduskomisjonis leidsid muudatusettepanekud konsensusliku toetuse. Esineja rõhutab, et juhtivkomisjoni ettepanekuid toetas ka eelnõu algataja esindaja, mis viitab sujuvale koostööle seadusloome protsessis.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline ja Euroopa Liidu siseturu regulatsioonil, samuti riikliku kontaktpunkti (Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet) määramisel. Eesti regionaalne mõju on madal, kuna esineja märgib, et Eesti ettevõtteid puudutaks see menetlus väga ebatõenäoliselt.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevat regulatsiooni ja konkurentsireeglite ranget jõustamist, et kaitsta siseturgu välisriikide subsiidiumide eest, mis annavad ebaausa konkurentsieelise. Pooldab suuri trahve (5% või 10% ülemaailmsest käibest) rahvusvahelistele ettevõtetele, näidates pühendumust turudistsipliinile ja ausale konkurentsile.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmed puuduvad.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (654 SE) teise lugemise lõpetamine ja kolmandale lugemisele saatmine. Prioriteet on tagada, et välisriigi subsiidiumide uurimine laieneb ka koondumise hindamise juhtudele, ning parandada eelnõus esinenud viitevigu.

5 Analüüsitud kõnesid