Päevakorra profiil: Marek Reinaas

Reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (696 SE) esimene lugemine

2025-10-21

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Keskne teema on Euroopa Komisjoni poliitreklaami määruse rakendamine, mida peetakse segaseks ja õigusselguseta. Poliitiline seisukoht on mõõdukalt kriitiline määruse sisu suhtes, rõhutades selle keerulist rakendamist, kuid toetav eelnõu menetlemisel, mis määrab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kontaktpunktiks. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja protseduurikeskne, keskendudes õigusliku selguse tagamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertiis on nähtav seadusandluse menetlemise protseduurides, andes detailse ülevaate komisjoni istungist, hääletustulemustest ja ajakavast. Kõneleja demonstreerib teadmisi regulatiivsetest detailidest, eriti poliitreklaami definitsiooni, määruse tagasiulatuva jõu puudumise ja vastutuse ahela (tellija, teostaja, edastaja) osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, kirjeldav ja objektiivne, keskendudes Majanduskomisjoni arutelu ja otsuste edastamisele Riigikogu saalile. Kasutatakse loogilisi argumente ja rõhutatakse õigusselguse puudumist, hoides samas neutraalset tooni, mis kirjeldab diskussiooni nooti.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on seotud juhtivkomisjoni esindaja rolli täitmisega, andes detailse ülevaate Majanduskomisjoni istungist, mis toimus 6. oktoobril. Kõneleja tegevus hõlmab komisjoni otsuste (esindaja määramine, päevakorda võtmine, lugemise lõpetamine) ettekandmist täiskogule.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Euroopa Komisjoni määruse vastu selle segaduse ja õigusselguse puudumise tõttu, mis teeb rakendamise keeruliseks. Kodumaiste konkurentide suhtes väljendati lootust, et nad säilitavad terve mõistuse ega kaeba üksteise reklaamide peale, et vältida keerulisi menetlusi.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga konsensuslik: rõhutatakse ühist meelt nii ministri kui ka komisjoni liikmetega määruse segaduse osas. Kõik menetluslikud otsused, sealhulgas esindaja määramine ja esimese lugemise lõpetamise ettepanek, olid konsensuslikud või võeti vastu selge enamusega.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil, käsitledes Euroopa Liidu määruse ülevõtmist ja selle rakendamist Eestis. Kohalikud valimised on mainitud vaid ajastuse kontekstis, tuues esile määruse jõustumise ja valimiste läheduse.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated puudutavad regulatiivset koormust, eriti vastutuse jaotamist reklaami tellijate, teostajate ja edastajate (meediamajad, sotsiaalmeedia platvormid) vahel. Eelistatakse pragmaatilist lähenemist, mis väldib tarbetut tagasiulatuvat reklaamide ümbertegemist.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 696 SE, mis käsitleb reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmist seoses EL-i poliitreklaami määruse rakendamisega. Kõneleja on juhtivkomisjoni esindaja, kes toetab esimese lugemise lõpetamist ja TTJA määramist kontaktpunktiks.

1 Analüüsitud kõnesid