Päevakorra profiil: Marek Reinaas
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt tegevuspõhise eelarve säilitamisele ja arendamisele, rõhutades selle vajalikkust dubleerimise tuvastamiseks ja kokkuhoiukohtade leidmiseks. Kõneleja toetab kindlalt Eesti 200 põhimõttelist lubadust viia läbi nulleelarve ehk eelarverevisjoni protsess. Positsioon on tugevalt poliitikapõhine, keskendudes eelarve metoodika ja strateegilise planeerimise parandamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti riigieelarve planeerimise, finantskontrolli ja eelarveformaatide (kulu- vs. tegevuspõhine) alal, viidates Riigikontrolli raportile ja oma tööle rahanduskomisjonis. Ta eristab selgelt strateegilise planeerimise metoodika (mis on hea) ja selle rakendamise (mis sisaldab "jaburaid mõõdikuid") vahel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "baasseaduse parandused", "programmid" ja "mõõdikud".
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja formaalne, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele eelarve metoodika kaitsmisel. Kõneleja kasutab korduvalt retoorilist küsimust "miks?" ning matemaatilisi analoogiaid (nt ruutjuur üheksast), et eristada vormi ja sisu vigu. Toon on tõsine ja asjalik, tunnistades samas probleeme (nt mõõdikute ajuvabadus).
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist Rahanduskomisjoni töös, kus ta on tutvunud ministeeriumide eelarve planeerimise ja mõõdikutega. Kõne on peetud Riigikogu istungil vastuseks Riigikontrolli raportile, mis viitab regulaarsele osalemisele seadusandlikus järelevalves.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on "ortodokssed kulupõhise eelarve fännid", kelle seisukohti peetakse ebapiisavaks riigi tegevuse hindamiseks ja kokkuhoiukohtade leidmiseks. Kriitika on suunatud protseduurilisele vastuseisule tegevuspõhisele eelarvele. Samuti kritiseeritakse kaudselt ministeeriume "jaburate" ja "mõttetute" eesmärkide ning mõõdikute loomise eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab üles avatust koostööks ja nõustumiseks, tunnistades Riigikontrolli järelduste õigsust ja nõustudes professor Irja Lutsari kriitikaga mõõdikute osas. See viitab valmisolekule tunnustada väliseid eksperte ja järelevalveorganeid, isegi kui kaitstakse üldist poliitilist raamistikku.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul tasandil, käsitledes riigieelarve planeerimist, ministeeriumide tegevust ja riigi vara kasutamist. Regionaalseid või kohalikke teemasid kõnes ei käsitleta.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad tugevalt fiskaalset distsipliini, läbipaistvust ja nulleelarve protsessi vajalikkust kokkuhoiukohtade leidmiseks. Eesmärk on tagada, et eelarveraha investeerimine oleks strateegiliselt põhjendatud ja tulemuspõhine, küsides pidevalt kulutuste eesmärgi kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud eelarve baasseaduse parandustele ning nulleelarve ehk eelarverevisjoni protsessi läbiviimisele. Kõneleja on aktiivne toetaja ja järelevalvaja rollis, keskendudes eelarveprotsessi metoodilisele korrektsusele.
1 Analüüsitud kõnesid