Istungi profiil: Valdo Randpere
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-23
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on haridussüsteemi rahastamise kriis ja kõrghariduse kvaliteet. Kõneleja võtab kriitilise ja tulemuspõhise hoiaku, seades kahtluse alla 2011/2012. aasta tasuta kõrghariduse reformi pikaajalise mõju hariduse üldisele rahastamisele. Hoiavad on suunatud poliitiliste otsuste tagajärgede hindamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi hariduspoliitika ajaloost, viidates konkreetselt 2011/2012. aasta tasuta kõrghariduse reformile ja Isamaa rollile selle läbisurumisel. Ta kasutab võrdlevat analüüsi, küsides maailma 30 tippülikooli rahastamismudelite kohta, rõhutades stipendiumite ja õppemaksu teemat. Expertise on keskendunud haridussektori finantsilisele jätkusuutlikkusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja otsene, esitades peaministrile rida teravaid küsimusi. Toon on analüütiline ja murelik, keskendudes loogilistele seostele (tasuta kõrgharidus ja rahapuudus) ning rahvusvaheliste näidete kasutamisele argumentide toetuseks. Emotsionaalsete apellide asemel domineerib poliitika tagajärgede hindamine.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt. (Salvestatud on ainult üks küsimus täiskogu istungil peaministrile.)
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Isamaa poolt 2011. aastal jõuliselt läbi surutud tasuta kõrghariduse reformi vastu. Kriitika on poliitikapõhine ja ajalooline, seostades seda otsust praeguse haridussüsteemi rahastamise hädaga. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, esitatud küsimuste vormis.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt. (Interaktsioon piirdub ametliku küsimuse esitamisega valitsusjuhile.)
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle rahastamisel Eestis, kasutades võrdluspunktina rahvusvahelisi tippülikoole. Puudub viide konkreetsetele piirkondlikele või kohalikele teemadele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja väljendab muret avalike vahendite kadumise üle haridussüsteemist ja seab kahtluse alla universaalse tasuta kõrghariduse majandusliku efektiivsuse. Ta viitab eelistusele, et andekaid noori toetataks stipendiumitega, mis viitab kalduvusele sihipärasema ja võib-olla meritokraatlikuma rahastamismudeli poole.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, eriti kõrghariduse rahastamine ja kvaliteet. Kõneleja rõhutab vajadust toimiva ja piisavalt rahastatud haridussüsteemi järele, seades kahtluse alla praeguse mudeli sotsiaalse ja haridusliku kasu.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on varasema seadusandluse (tasuta kõrghariduse reform) tagajärgede hindamisel ja analüüsimisel, mitte uute eelnõude algatamisel. Kõneleja tegutseb poliitika kriitiku ja tagajärgede uurijana.
1 Analüüsitud kõnesid