Päevakorra profiil: Valdo Randpere
Prokuratuuriseaduse ja kohtute seaduse muutmise seaduse eelnõu (167 SE) esimene lugemine
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja kaitseb tugevalt Eesti õigusriigi ja Prokuratuuri sõltumatust, rõhutades, et õigeksmõistvad kohtuotsused on märk süsteemi toimimisest, mitte läbikukkumisest. Ta on kindlalt vastu eelnõudele, mis suurendaksid Prokuratuuri kontrolli Riigikohtu või Õiguskantsleri poolt, kuna see rikuks õigusemõistmise tasakaalu. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes võimude lahususe ja institutsionaalse stabiilsuse säilitamisele.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust õigussüsteemi ja menetlusõiguse vallas, kasutades termineid nagu "jõustunud kohtuotsus" ja "eeluurimine". Ta selgitab süsteemi toimimist, rõhutades, et Prokuratuuri vead on harvad ja need on kohtute poolt alati tuvastatud ning parandatud. Ta tugineb süsteemsetele argumentidele, et õigusemõistmise organite tegevusse ei saa sekkuda ilma seda kahjustamata.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on enesekindel, otsekohene ja kohati konfronteeriv, eriti vastates küsimustele ja kritiseerides eelnõu esitajaid. Ta kasutab tugevaid loogilisi argumente õigusriigi põhimõtete kaitsmiseks ja süüdistab opositsiooni obstruktsioonis ning poliitilises kättemaksus. Ta kasutab ka irooniat, viidates, et advokaadi käest saab osta ükskõik millise arvamuse.
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster on seotud parlamendi seadusandliku tööga, esinedes Õiguskomisjoni esindajana seaduseelnõu esimesel lugemisel. Ta annab detailse ülevaate komisjoni istungitest, sealhulgas konkreetsetest hääletustulemustest ja konsensuslikest otsustest. Ta mainib ka ettepanekut korraldada tulevikus Prokuratuuri aruandluse teemal Põhiseaduskomisjoni ja Õiguskomisjoni ühisistung.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib teravalt eelnõu esitajaid (implitsiitselt EKRE-t), viidates, et eelnõud on esitatud obstruktsiooni eesmärgil ja et need on juba varem maha hääletatud. Ta heidab ette, et eelnõu esitajatel võib olla Prokuratuuriga otsene vaidlus, mis muudab nende tegevuse neutraalsuse kaheldavaks. Ta vastustab tugevalt igasugust poliitilist sekkumist Prokuratuuri töösse, pidades seda poliitilise kättemaksu ohuks.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Komisjonis oli koostöö stiil kahesugune: tehnilistes küsimustes (nt eelnõu päevakorda võtmine ja esindaja määramine) saavutati konsensus. Sisulistes küsimustes (eelnõu tagasilükkamine) oli aga selge erimeelsus, kus enamus (6 liiget) toetas tagasilükkamist kahe vastu. Kõneleja pakub välja tulevase koostöö vormi, soovitades Prokuröri aruandluseks kahe komisjoni (Põhiseaduskomisjon ja Õiguskomisjon) ühisistungit.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja rõhutab õigusriigi põhimõtteid ja süütuse presumptsiooni, öeldes, et keegi ei ole süüdi enne, kui tema suhtes on jõustunud kohtuotsus. Ta kaitseb ka Prokuratuuri töötajate õigust karjääriredelil edasi liikuda, pidades seda normaalseks inimlikuks arenguks.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Prokuratuuriseaduse ja kohtute seaduse muutmise seaduse eelnõu (167 SE) tagasilükkamine, mille poolt ta komisjoni esindajana hääletustulemusi esitas. Ta on eelnõu tugev vastane, kuna see ohustaks tema hinnangul õigusemõistmise tasakaalu. Ta toetab olemasolevate kontrollimehhanismide (nt peaprokuröri aruandlus) tõhustamist, näiteks ühiskomisjoni istungite kaudu.
5 Analüüsitud kõnesid