Päevakorra profiil: Valdo Randpere

Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

2024-01-23

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridussüsteemi rahastamise kriisil ja selle seostamisel tasuta kõrghariduse kehtestamisega 2011/2012. Ametikoht on kriitiline, seades kahtluse alla poliitika pikaajalised negatiivsed järelmõjud nii rahastamisele kui ka kõrghariduse kvaliteedile. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, otsides vastuseid sellele, kas muudatus on haridust paremaks teinud.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust kõrghariduse rahastamise ja reformide osas, viidates konkreetselt 2011/2012. aasta muudatustele ning Isamaa rollile selle läbisurumisel. Argumentatsiooni toetuseks kasutatakse rahvusvahelist võrdlust, küsides maailma 30 tippülikooli rahastusmudelite kohta (tasuta õpe vs. stipendiumid).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on ametlik ja küsimustele orienteeritud, pöördudes lugupeetud eesistuja ja peaministri poole. Kasutatakse teravaid retoorilisi küsimusi, et seada kahtluse alla varasemate poliitiliste otsuste (tasuta kõrgharidus) mõistlikkus ja tagajärjed. Toon on analüütiline ja loogiline, keskendudes ajaloolistele faktidele ja rahvusvahelisele kontekstile.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Isamaa erakonnale, keda süüdistatakse 2011. aastal tasuta kõrghariduse reformi "väga jõulises" läbisurumises. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes selle ajaloolise otsuse negatiivsetele finants- ja kvaliteedijärelmitele haridussüsteemile.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid on liiga vähe.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti haridussüsteem) ja rahvusvahelisel võrdlusel (maailma tippülikoolid). Regionaalne või kohalik fookus puudub.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad hariduse rahastamise jätkusuutlikkusele ja murele ressursside kadumise pärast süsteemist. Eelistatakse mudelit, kus andekatele noortele pakutakse stipendiume, vastandades seda täielikult tasuta kõrghariduse mudelile, mis ei pruugi tagada kvaliteeti.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet, eriti kõrghariduse kontekstis. Kahtluse alla seatakse tasuta kõrghariduse sotsiaalne ja hariduslik kasu, vihjates, et see on viinud rahastamisprobleemideni.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud minevikus tehtud olulise seadusandliku muudatuse (2011/2012 kõrghariduse rahastamise muudatus) tagajärgede analüüsile ja hindamisele. Kõneleja tegutseb praegu vastutuse nõudja ja küsijana, et mõista, miks haridussüsteem on rahahädas.

1 Analüüsitud kõnesid