Istungi profiil: Vadim Belobrovtsev
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-04
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse maksupoliitika vastane, mida nimetatakse vastutustundetuks ja ebaõiglaseks. Peamine fookus on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades vajadust kehtestada populaarne pangamaks, et vältida lihtrahva maksukoormuse tõusu (käibemaks, tulumaks, automaks). Kõneleja kritiseerib valitsuse ebapopulaarsete otsuste ülekaalu ja nõuab rahva toetust leidvate meetmete rakendamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja riigieelarve teemadel, kasutades spetsiifilisi näiteid (pangamaks, automaks, aktsiisid). Viidatakse statistilistele andmetele töötuse kasvu ja pankade liigkasumi (ligi 1 miljard) kohta ning tuuakse võrdlusi teiste Euroopa riikide toidukaupade maksustamise praktikatega. Kasutatakse majanduslanguse ja maksude mõju analüüsimiseks konkreetseid numbreid, näiteks peretoetuste vähendamist 200 euro võrra.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja süüdistav, nimetades valitsuse tegevust vastutustundetuks ning rõhutades lihtinimeste ja väikeettevõtete raskusi. Kasutatakse nii loogilisi argumente (pangamaksu tulupotentsiaal) kui ka emotsionaalseid apelle, vastandades pankade liigkasumit rahva raskustega. Kõneleja kasutab lihtsat ja mõjuvat keelt, viidates näiteks "talupojaloogikale" toidukaupade maksustamise teemal.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned peeti täiskogu istungil, pöördudes otse peaministri poole küsimuste ja kriitikaga. See viitab aktiivsele osalemisele parlamendidebatides, keskendudes valitsuse poliitika teravale kritiseerimisele ja alternatiivsete eelnõude pakkumisele. Kõneleja on valmis kaitsma oma fraktsioonikaaslasi (Anastassia Kovalenko-Kõlvart) valitsuse etteheidete eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus ja peaminister, kelle maksupoliitikat kritiseeritakse teravalt ja nimetatakse ebaõiglaseks. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes maksutõusudele (käibemaks, tulumaks, aktsiisid, automaks) ja sotsiaaltoetuste vähendamisele, mis süvendavad majanduslangust. Valitsust süüdistatakse selles, et majanduse allakäigus nähakse süüdlast rahvas, mitte pankade liigkasumis.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline ja tingimuslik: kõneleja rõhutab, et pangamaksu eelnõu puhul oleks opositsioon (sh Keskfraktsioon ja teised kaks fraktsiooni) kindlasti poolt ning obstruktsiooni ei tekiks. See näitab valmisolekut koalitsiooniväliseks koostööks populaarsete ja riigikassasse tulu toovate meetmete osas. Koostöö eesmärk oleks eelnõu kiire vastuvõtmine enne jaanipäeva.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik (Eesti majandus, töötus, lihtsad inimesed) ja rahvusvaheline, tuues näiteid Euroopa riikide (Soome, Rootsi, Saksamaa, Läti, Leedu, Poola) toidukaupade maksustamise praktikast. Konkreetsed regionaalsed või kohalikud teemad puuduvad, rõhk on makromajanduslikel ja sotsiaalpoliitilistel küsimustel.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab tugevalt pankade liigkasumi ajutist maksustamist (pangamaks), nähes selles vastutustundlikku ja populaarset tuluallikat, mis tooks riigikassasse rohkem raha kui automaks. Vastustab laiapõhjalisi makse, mis tabavad väike- ja keskmisi ettevõtteid ning lihtinimesi. Pooldab esmatarbekaupade, eriti toidukaupade, maksustamise vähendamist või nullmäära kehtestamist, viidates Euroopa praktikale.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on suunatud perede toetamisele ja majanduslikule turvalisusele. Kritiseeritakse teravalt paljulapseliste perede toetuste vähendamist 200 euro võrra kuus ja maksusoodustuste kaotamist lastega peredele. Rõhutatakse inimeste kasvavaid raskusi kommunaalarvete maksmisel ja töötuse tõusu.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on valitsuse maksueelnõude (eriti automaksu) vastustamine ning alternatiivsete maksuseaduste, eelkõige pangamaksu ja esmatarbekaupade käibemaksu alandamise eelnõude, kiire menetlemise toetamine. Pangamaks oleks pidanud kehtima hakkama 1. jaanuarist 2025, olles automaksu eelnõu asendaja või kõrval olev meede.
3 Analüüsitud kõnesid