Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)
2024-04-16
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse tegevusetuse suhtes spordi- ja kultuurivaldkonna rahastamisel ning palgaprobleemide lahendamisel. Eelistatakse spordiobjektide ja -organisatsioonide toetamist ning nõutakse eraldi spordiministri ametikoha loomist. Kriitika on suunatud valitsuse suutmatusele pakkuda lahendusi keerulistel aegadel, keskendudes tulemuspõhisele (performance-driven) kriitikale. Eriti vastustatakse spordivaldkonna asetamist kultuuriobjektide järel teisejärgulisse rolli.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad näitavad üles detailset teadmist spordi- ja kultuurivaldkonna rahastussüsteemidest, tuues esile konkreetseid näiteid (Lasnamäe ujula, rahvusraamatukogu, kunstihoone). Üks kõneleja rõhutab oma varasemat kogemust Tallinna abilinnapeana kultuurivaldkonnas, mis annab autoriteeti majanduslanguse mõju hindamisel kultuurile ja huviharidusele. Samuti on teadmised konkreetsete spordiorganisatsioonide (Koolispordi liit, Jõud) rahastamise ärajäämise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kriitiline ja murelik, rõhutades olukorra tõsidust (keerulised ajad, avariioht) ning valitsuse ebaloogilisi otsuseid. Kasutatakse loogilisi argumente (rahastussüsteemide puudumine) ja emotsionaalseid apelle, kirjeldades, kuidas pered peavad loobuma huviharidusest ja kultuurist. Stiil on otsene ja konfronteeriv, nõudes valitsuselt konkreetseid lahendusi faktide konstateerimise asemel.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelejad osalevad aktiivselt ministri ettekande arutelul, esitades mitu küsimust ja pikema kriitilise kommentaari. Üks kõneleja palub oma seisukohtade põhjalikumaks esitamiseks kolm minutit lisaaega, mis viitab soovile oma seisukohti põhjalikult ja avalikult esitada. Muude tegevuste või esinemiste sageduse kohta andmed puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja Kultuuriministeeriumile, süüdistades neid spordivaldkonna eelistamata jätmises ja rahastuse külmutamises. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, heites ette lahenduste puudumist ja ebaloogilisi otsuseid (toetuse äravõtmine koolispordi liidult). Eriti kritiseeritakse kultuuriobjektide eelistamist spordiobjektide ees.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab kolleegide toetamisele ja sarnaste küsimuste esitamisele (viide Lauri Laatsi küsimusele jalgpallihallide kohta), mis viitab fraktsioonisisesele koordineerimisele. Samuti mainitakse Keskerakonna poolt algatatud edukat initsiatiivi jalgpallihallide osas. Otsest valitsusvälist või erakondadeülest koostööd ei mainita.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugevalt suunatud Tallinnale, eriti Lasnamäe ujula projektile ja Tallinna linna rollile spordi toetamisel. Samas käsitletakse ka üleriigilisi probleeme, mis puudutavad omavalitsusi ja harrastusspordi organisatsioone üle Eesti, näiteks jalgpallihallide ehituse seiskumist erinevates omavalitsustes.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad murele inimeste sissetulekute kahanemise ja homse ees puuduva kindlustunde pärast. Vastustatakse avaliku sektori palkade külmutamist (kultuuritöötajad, treenerid, politseinikud) ning nõutakse riigilt suuremat rahastust spordi- ja kultuurivaldkonda, et kaitsta neid keerulistel aegadel. Rõhutatakse vajadust riikliku süsteemi järele suurte objektide finantseerimiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhilised sotsiaalküsimused on seotud laste vähese liikumise ja huvihariduse kättesaadavusega, mida peetakse keerulistel aegadel esimeseks ohvriks. Rõhutatakse vajadust tagada kultuuritöötajate ja treenerite palgatõus ning kindlustunne, et vältida nende valdkondade allakäiku.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigi rahastussüsteemide reformimisele, et luua süsteem suurte spordiobjektide ehituses osalemiseks, sarnaselt kultuuriobjektidele. Samuti on prioriteet taastada toetus koolispordi ja harrastusspordi organisatsioonidele ning kaaluda eraldi, portfellita spordiministri ametikoha loomist.
3 Analüüsitud kõnesid