Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

Arupärimine tugispetsialistide kohta (nr 487)

2024-01-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt haridussüsteemi inimressursi puudujääkidele, eriti tugispetsialistide osas, mis on muutunud akuutseks eestikeelsele haridusele ülemineku tõttu. Esineja kritiseerib varasemaid valitsusi probleemi aastakümneid kestnud eiramise eest, mis on viinud olukorra kuhjumiseni. Nõutakse kiiret riiklikku strateegiat ja paindlikkust seadustes, et tagada laste areng ja heaolu. Poliitiline raamistik on peamiselt tulemuspõhine, keskendudes valitsuse suutlikkusele probleeme lahendada.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti tugispetsialistide (logopeedid, psühholoogid, eripedagoogid) puuduse ja HEV-laste toetamise osas. Ta viitab spetsiifilistele seadusepunktidele, tuues välja erinevuse õpetajate ja tugispetsialistide keelenõuete täitmise paindlikkuses. Samuti rõhutatakse COVID-19 pandeemia mõju õpilaste vaimsele heaolule, mis on vajadust spetsialistide järele suurendanud.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on tõsine ja tungiv, rõhutades probleemi akuutsust ja vajadust kiirete lahenduste järele. Kasutatakse nii loogilisi argumente (palgaerinevused erasektoriga, seaduse jäikus) kui ka emotsionaalset apelli, rõhutades, et "need on meie lapsed, nemad on meie tulevik". Esineja on formaalne ja esitab oma seisukohad küsimuste ja soovituste vormis ministeeriumile.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne parlamenditöös, olles esitanud arupärimise juba eelmise aasta maikuus ja osalenud kultuurikomisjoni istungil samal päeval. See näitab mustrit, kus varem tõstatatud teemasid hoitakse päevakorras ja jälgitakse nende arengut. Tegevusmuster hõlmab nii seadusandlikke algatusi (aruküsimus) kui ka komiteetööd.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi vastu, süüdistades neid ajaloolises passiivsuses ja jäigas seadusandluses, mis takistab spetsialistide kaasamist. Kuigi praegust ministrit otseselt ei süüdistata, nõutakse riigilt kiiret ja paindlikku strateegiat. Rünnakud on poliitika- ja protseduuripõhised, keskendudes strateegia ja ressursside puudumisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja viitab aruteludele kultuurikomisjonis, mis näitab osalemist kollegiaalsetes töögruppides ja teadlikkust teiste osapoolte seisukohtadest. Ta esitab ministeeriumile soovitusi ja küsimusi, otsides lahendusi seaduse paindlikumaks muutmiseks, mis viitab avatusele kompromissidele laste huvides.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on üleriigiline, keskendudes Eesti haridussüsteemi ja tugispetsialistide puuduse lahendamisele riigi tasandil. Erilist tähelepanu pööratakse venekeelsetele lastele ja nende toetamisele eestikeelsele haridusele ülemineku kontekstis, mis viitab murele keelelise mitmekesisusega piirkondade pärast.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad, et riiklikud palgad tugispetsialistidele ei ole erasektoriga konkurentsivõimelised, mis takistab inimressursi kaasamist. See eeldab riigilt strateegiat ja ressursside suunamist palgataseme tõstmiseks või toetamiseks, et lahendada avaliku sektori palgaprobleem. Esineja rõhutab vajadust investeerida inimressurssi.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on haridusel, õpilaste vaimsel tervisel ja hariduslike erivajadustega (HEV) laste toetamisel. Esineja rõhutab vajadust tagada laste areng ja heaolu ning nõuab paindlikkust jäikade keelenõuete osas, et kaitsta HEV-laste huve, eriti eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud haridusseaduse muutmisele, et võimaldada tugispetsialistidel töötada üheaastase lepinguga keeleoskuse parandamise ajal, sarnaselt õpetajatele. Esineja on arupärimise algataja ja nõuab valitsuselt konkreetseid meetmeid tugispetsialistide arvu suurendamiseks ja teadlikkuse tõstmiseks valdkonna tähtsusest.

4 Analüüsitud kõnesid