Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

2025-06-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja suhtub haridusreformi eelnõusse (653 SE) mõõdukalt kriitiliselt, tunnustades küll kvalifitseeritud õpetajate premeerimise loogikat, kuid rõhutades olulisi puudusi ja vastuseisu võtmeorganisatsioonidelt, nagu Eesti Linnade ja Valdade Liit. Poliitiline fookus on suunatud eelnõu praktilisele mõjule, eriti alustavate õpetajate motiveerimise puudumisele ja direktorite atesteerimise vajalikkuse küsimärgi alla seadmisele. Fraktsioon otsustas eelnõu mitte tagasi lükata, vaid esitada muudatusettepanekuid, mis viitab tingimuslikule poliitika-põhisele lähenemisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib asjatundlikkust haridusvaldkonnas, käsitledes õpetajate kvalifikatsiooni, karjäärimudelit ja KOVide rolli koolipidajatena, märkides, et kohalikud omavalitsused peavad 85–90% koolidest. Kasutab konkreetseid andmeid, näiteks et umbes neljandik alustavatest õpetajatest lahkub kiiresti. Viitab autoriteetsete organisatsioonide (Eesti Linnade ja Valdade Liit, Eesti Õpetajate Liit, Noored Kooli) seisukohtadele ja ametlikule kirjavahetusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja kaalutletud, väljendades eelnõu suhtes "kahetist tunnet" ja esitades kriitikat küsimuste vormis (nt direktori atesteerimise komisjoni koosseisu kohta). Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja tõenduspõhised, tuginedes sidusrühmade vastuseisule ja probleemidele (nt karmid töötingimused, madal palk). Väljendab ka emotsionaalset kaastunnet koolijuhtide suhtes, keda soovitakse pidevalt atesteerida.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus arutelus, esitades ministrile nii konkreetseid küsimusi kui ka fraktsiooni seisukoha esimesel lugemisel. Mainib suhtlemist Eesti Haridustöötajate Liidu esindajaga, et saada erinevaid vaatenurki eelnõu kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse/ministeeriumi vastu eelnõu puuduste tõttu, mis eiravad oluliste sidusrühmade (eriti kohalike omavalitsuste ja õpetajate organisatsioonide) vastuseisu. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, rõhutades, et eelnõu ei lahenda alustavate õpetajate motiveerimise probleemi. Väljendab tugevat vastuseisu direktorite atesteerimise süsteemile, pidades seda koolijuhtide suhtes ebaõiglaseks kontrolliks.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust arvestada väliste organisatsioonide (nt Eesti Linnade ja Valdade Liit) vastuseisuga ja toob esile erinevate haridusliitude (EÕL vs EHTL) lahknemise eelnõu toetamisel. Fraktsioon on otsustanud eelnõu mitte tagasi lükata, vaid esitada muudatusettepanekuid, mis näitab valmisolekut konstruktiivseks koostööks eesmärgiga seadust parandada.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, keskendudes Eesti haridussüsteemi korraldusele, kuid rõhutatakse kohalike omavalitsuste (KOVid) kriitilist rolli koolipidajatena. Mainitakse, et KOVide koondorganisatsioon (ELVL) ei toeta eelnõu, mis seob riikliku seadusandluse otseselt kohaliku halduse ja vastutusega.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad haridussektori tööjõu stimuleerimisele. Kõneleja toetab tugevalt "soliidsemat palka" ja rahalist motivatsiooni alustavatele õpetajatele, et vähendada kiiret tööjõu voolavust. Toetab põhimõtet, et parema kvalifikatsiooni ja kogemusega pedagoogid peaksid saama kõrgemat palka.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne fookus on suunatud riikliku haridussüsteemi stabiilsusele ja kvaliteedile. Rõhutatakse vajadust parandada õpetajate töötingimusi, mis on "päris karmid", ja motiveerida uusi spetsialiste ametisse jääma, et tagada koolides piisav kaader.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise eelnõul (653 SE), mis puudutab direktorite atesteerimist ja õpetajate karjäärimudelit. Kõneleja on eelnõu praegusel kujul vastane, kuid fraktsioon plaanib esitada muudatusettepanekuid, et muuta eelnõu vastuvõetavamaks.

4 Analüüsitud kõnesid