Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev

Liiklusseaduse muutmise seaduse (kergliikurite ja pisimopeedide regulatsioon) eelnõu (614 SE) esimene lugemine

2025-06-05

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõige silmatorkavam teema on kergliikurite ja pisimopeedide regulatsiooni puudumine ning sellest tulenev kaos tänavatel. Kõneleja toetab tugevalt kohalike omavalitsuste volituste suurendamist, et nad saaksid kehtestada piiranguid kergliikurite arvule ja kasutamisele. Valitsuse tegevust kirjeldatakse kui hätta jäämist ja tegevusetust, mis on viinud olukorra teravnemiseni.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust kergliiklusvahendite (elektritõukerattad, pisimopeedid, mopeedautod) ja nendega seotud õiguslike probleemide osas. Eraldi rõhutatakse kindlustusküsimuste reguleerimise olulisust ning politsei ressursside puudumist järelevalve teostamisel. Samuti viidatakse konkreetsetele liiklusohutuse rikkumistele nagu alaealiste ja joobes juhtimine ning kahekesi sõitmine.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kriitiline, irooniline ja murelik, eriti koalitsiooni poliitilise kultuuri suhtes, mida kirjeldatakse kui opositsiooni algatuste automaatset vastuhääletamist. Kasutatakse retoorilisi küsimusi ja metafoore ("viimane kirss tordil") probleemi teravuse rõhutamiseks. Apelleeritakse loogikale, et riik peaks andma reguleerimisõigused omavalitsustele, kes seda ise soovivad.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus protsessis, esitades küsimusi ja pidades pikemaid kõnesid eelnõu esimesel lugemisel. Tegevusmuster hõlmab kriitikat koalitsiooni menetlusliku käitumise aadressil. Kõneleja palub debati käigus lisaaega, mis viitab soovile teemat põhjalikult käsitleda.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud koalitsioonile, keda süüdistatakse opositsiooni algatuste automaatses mittetoetamises puhtalt poliitilistel põhjustel, nimetades seda parlamendi ebaeetiliseks poliitiliseks kultuuriks. Kritiseeritakse ka Tallinna endisi võimuparteisid (Isamaa, Sotsiaaldemokraadid) nende varasema silmakirjalikkuse eest kergliikurite tänavatele lubamisel. Kriitika on peamiselt protseduuriline ja poliitilis-sisuline.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust erakondadeülese koostöö järele, viidates kolme analoogse eelnõu esitamisele erinevate poliitiliste jõudude poolt. Positiivsena tuuakse esile Tallinna Linnavolikogu üksmeelne toetus (kuus erakonda) reguleerimisõiguste andmise ideele. Samas väljendatakse pettumust Sotsiaaldemokraatliku Erakonna esindajate mittetoetuse üle komisjonis, hoolimata vastastikust toetusest.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades, et kergliikurite probleem on kõige teravam just pealinnas, Tallinnas. Korduvalt viidatakse Tallinna Linnavalitsuse ja Linnavolikogu tegevusele, sealhulgas varasemale pressikonverentsile ja Linnavolikogu üksmeelsele toetusele reguleerimisõiguste saamiseks.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad regulatsioonile ja vastutusele, rõhutades vajadust tagada, et kõik teenust pakkuvad firmad (nagu Bolt) oleksid kindlustuskohuslased. Eesmärk on kaitsta teisi liiklejaid avariide korral, tagades, et nad saaksid kindlustuse kaudu oma raha tagasi.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on liiklusohutus ja avalik kord, mis on ohustatud kergliikurite reguleerimata kasutamise tõttu. Eraldi tuuakse välja probleemid alaealiste kasutajate, joobes juhtimise ja keelatud kahekesi sõitmisega, mille kontrollimiseks politseil puudub ressurss.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Liiklusseaduse muutmise eelnõudel, mis annaksid kohalikele omavalitsustele õiguse kergliikurite arvu ja kasutamist piirata. Kõneleja on selle suuna tugev toetaja ja kritiseerib koalitsiooni menetluslikku vastuseisu, mis on juba viinud ühe analoogse eelnõu menetlusest väljalangemiseni.

4 Analüüsitud kõnesid