Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Arupärimine Eesti Kunstiakadeemia rahvusvahelise koostöö kohta (nr 677)
2025-02-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud antisemitismi levikule Eesti haridusasutustes ja sellega seotud sotsiaalsete probleemide lahendamisele. Esineja võtab tugevalt sekkuva seisukoha, nõudes ministrilt kiiret tegutsemist ja kohtumist rektoritega probleemi selgeks rääkimiseks. Kriitika on suunatud haridusasutuste liigsele autonoomiale, mis esineja hinnangul võib probleemi süvendada.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja demonstreerib teadmisi haridusasutustes toimunud konkreetsete antisemitismi juhtumite kohta, nimetades EKA-d, Tallinna Ülikooli meedia- ja filmikolledžit ning Euroopa kooli. Kasutatakse rahvusvahelist võrdlust Ameerika Ühendriikide ülikoolide näitel, et rõhutada autonoomia ohte. Mainitakse ka varasemat kirjalikku küsimust antud teemal.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on otsene, murelik ja hoiatav, rõhutades, et olukord võib tulevikus "aina hullemaks minna". Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, viidates konkreetsetele meedias kajastust leidnud juhtumitele Eestis ja rahvusvahelistele näidetele. Lõpetuseks esitatakse selge ja konkreetne küsimus ministrile tegevusplaani kohta.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab arupärimiste esitamist ja suulisi küsimusi ministrile, mis on seotud varasemate kirjalike küsimustega. See viitab järjepidevale fookusele konkreetse sotsiaalse probleemi lahendamisele haridusvaldkonnas.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud haridusasutuste juhtkondadele ja valitsuse poliitikale, mis rõhutab liigset autonoomiat, kui see takistab sotsiaalsete probleemide lahendamist. Vastuseis on suunatud passiivsusele ja ootamisele, mis lubab antisemitismi levida.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud otsesele nõudmisele täidesaatvalt võimult (ministrilt) sekkumist ja probleemi lahendamist. Esineja otsib ministri ja ülikoolide juhtkondade vahelist koordineeritud tegevust.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikel haridusasutustel (EKA, Tallinna Ülikool), mis näitab riiklikku ulatust. Probleemi tõsiduse rõhutamiseks kasutatakse rahvusvahelisi näiteid (Ameerika Ühendriigid) ja viidet Euroopa koolile.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on antisemitismi levik ja juudi päritolu tudengite kiusamine haridusasutustes. Esineja rõhutab vajadust kaitsta haavatavaid rühmi, seades selle prioriteediks institutsionaalse autonoomia ees.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on pigem täidesaatva võimu tegevusel ja vastutusele võtmisel (ministri kohtumine rektoritega) kui konkreetsete seaduseelnõude algatamisel. Mainitakse varasemat kirjalikku küsimust, mis näitab parlamentaarsete kontrollimehhanismide kasutamist.
1 Analüüsitud kõnesid