Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine
2024-11-21
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Fraktsioon väljendab tugevat vastuseisu õppimiskohustuse pikendamise eelnõule (447 SE), keskendudes selle ebaefektiivsusele ja riiklike probleemide delegeerimisele kohalikele omavalitsustele. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades ebapiisavat rahastust ja motivatsioonita noorte probleemi tekkimist. Eelnõu teine lugemine tehakse ettepanek katkestada.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusseaduse muudatuste, kohalike omavalitsuste (KOV) rahastamise ja halduskoormuse teemadel. Kasutatakse tehnilist keelt, viidates Euroopa Sotsiaalfondi (ESF+) rahastusele, seletuskirja vastuoludele ning vajadusele täiendavate tugispetsialistide järele. Rõhutatakse mõjuanalüüsi puudumist ja statistika vajalikkust KOV-ide lõikes.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja kriitiline, keskendudes loogilistele argumentidele ja protseduurilistele puudujääkidele, nagu mõjuanalüüsi puudumine. Toon on formaalne ja murelik, hoiatades võimalike negatiivsete sotsiaalsete tagajärgede (motivatsioonita noored) ja finantsiliste ebaselguste eest. Apelleeritakse faktidele ja ametlikele dokumentidele (seletuskiri, ELVL seisukoht).
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsusele ja Haridus- ja Teadusministeeriumile, keda süüdistatakse riiklike probleemide lahendamises kohalike omavalitsuste kaudu. Kriitika on intensiivne, keskendudes eelnõu puudulikule ettevalmistusele, finantsanalüüsi ebaselgusele ning Eesti Linnade ja Valdade Liidu (ELVL) seisukoha ignoreerimisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööst otseselt ei räägita, kuid oma seisukoha toetuseks viidatakse Eesti Linnade ja Valdade Liidu (ELVL) vastuseisule eelnõule ja selle kooskõlastamata jätmisele. See näitab valmisolekut toetuda kohalike omavalitsuste esindusorganisatsioonide seisukohtadele.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt regionaalne, rõhutades kohalike omavalitsuste (KOV) halduskoormuse, bürokraatia ja kulude kasvu, ilma et riik KOV-ide tulubaasi tõstaks. Mainitakse vajadust investeeringute järele koolivõrgus, täiendavate spetsialistide palkamises ja õppimiskohustusega laste ühistranspordi kulude katmises.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad vajadust selge riikliku rahastuse järele, kritiseerides ebaselget Euroopa Sotsiaalfondi (ESF+) rahastamise plaani ja selle jätkusuutlikkust. Ollakse vastu olukorrale, kus KOV-ide kulubaas tõuseb täiendavate ülesannete tõttu, kuid tulubaasi riik ei tõsta.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduspoliitika ja õppimiskohustuse laiendamine, mille puhul väljendatakse muret õppimismotivatsioonita noorte hulga suurenemise ja selle kurbade tagajärgede pärast. Rõhutatakse vajadust palgata täiendavalt tugispetsialiste ja sotsiaalvaldkonna töötajaid noortega tegelemiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise eelnõu (447 SE) vastustamine, mis käsitleb õppimiskohustuse pikendamist. Fraktsioon tegutseb eelnõu vastasena ja teeb ettepaneku teine lugemine katkestada, viidates puudulikule rahalisele ja mõjuanalüüsile.
1 Analüüsitud kõnesid