Päevakorra profiil: Vadim Belobrovtsev
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv 2025. aasta riigieelarve eelnõule, mida peetakse sisult ja vormilt halvaks ning mis ei paranda Eesti inimeste elu. Kriitika on suunatud eelkõige valitsuse suutmatusele tagada palgatõusu riigiteenistujatele ja vältida maksude ning riigilõivude tõusu. Eelarve koostamist nähakse prioriteetide küsimusena, mitte vältimatu kärpimise vajadusena, rõhutades valitsuse ebaõnnestunud tegevust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Ekspertsus on selgelt eelarve- ja finantspoliitika valdkonnas, tuues esile eelarve läbipaistmatuse (tegevuspõhine eelarve) ja viidates Riigikontrolli hävitavale hinnangule. Kasutatakse konkreetseid andmeid hinnatõusude kohta, näiteks toidukaupade 40% kallinemine kahe aastaga ja eriarsti visiiditasu neljakordne tõus. Rõhutatakse teadmist riigiteenistujate palgatõusu ajaloost ja ootustest.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja võitlev, süüdistades valitsust Eesti viimises "sügavasse ummikusse" ja lubaduste murdmises. Kasutatakse nii loogilisi argumente (maksutõusude loetelu) kui ka emotsionaalseid pöördumisi, rõhutades raskustes perede ja palgatõusu ootavate avaliku sektori töötajate olukorda. Toon on formaalne, kuid kasutab tugevaid hukkamõistvaid väljendeid, nagu näiteks õpetajate karjäärimudeli nimetamine "suureks bluffiks".
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnelemise rütm on seotud Riigikogu istungjärgu oluliste päevakorrapunktidega, keskendudes riigieelarve teisele lugemisele. Viidatakse varasematele tegevustele, sealhulgas rahandusministri ja siseministri küsitlemisele vastavalt esimesel lugemisel ja infotunnis.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon (Reformierakond, Sotsiaaldemokraadid, Eesti 200), keda kritiseeritakse nii eelarve sisu kui ka koostamise vormi pärast. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades koalitsiooni koostöövõimetuses ja kõigi 16 Keskerakonna muudatusettepaneku mahahääletamises. Vastuseis väljendub ettepanekus eelnõu teine lugemine katkestada.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on esitatud kui konstruktiivne, kuna Keskerakonna fraktsioon otsustas obstruktsiooni asemel esitada 16 konkreetset muudatusettepanekut eelarve parandamiseks. Samas rõhutatakse, et koalitsioon ei ilmutanud mingit soovi opositsiooniga koostööd teha, hääletades kõik ettepanekud maha. Viidatakse positiivsele koostöötraditsioonile pealinnas, vastandades seda riiklikule tasandile.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik, keskendudes Eesti inimeste elukvaliteedile ja riigi finantsdokumendile. Mainitakse lühidalt pealinna traditsiooni toetada opositsiooni muudatusettepanekuid, kuid see jääb üldise riikliku kriitika taustale.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt vastu maksude, aktsiiside ja riigilõivude tõstmisele, mis raskendavad inimeste elu. Toetatakse riigieelarveliste prioriteetide muutmist, et tagada palgatõus riigiteenistujatele (politseinikud, päästjad, õpetajad) ja leevendada inflatsiooni mõju. Eelarve koostamist peetakse prioriteetide küsimuseks, mitte vältimatuks kärpimise vajaduseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnas keskendutakse haavatavate rühmade (lastega pered, puuetega inimesed, pensionärid) olukorra halvenemisele maksutõusude ja elukalliduse kasvu tõttu. Eraldi ja intensiivne fookus on haridus- ja sisejulgeoleku valdkonna töötajate (õpetajad, politseinikud, päästjad, kultuuritöötajad) palgataseme ja ootuste täitmata jätmisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on 2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) vastustamisel. Fraktsioon esitas 16 konkreetset muudatusettepanekut eelarve parandamiseks, mis olid suunatud inimeste elu parandamisele. Kuna need ei leidnud toetust, tehti ettepanek eelnõu teine lugemine katkestada.
4 Analüüsitud kõnesid