Istungi profiil: Reili Rand

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-06-02

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab riigikaitse lisarahastamist, kuid rõhutab koheselt, et inimeste toimetulek ja perede kitsikuse leevendamine on osa julgeolekust. Poliitiline fookus on suunatud haavatavate rühmade toetamisele ja sotsiaalvaldkondade (eriti noorsootöö) professionaalsuse tagamisele selgete standardite kaudu. Seisukohad on väärtuspõhised, nõudes riigilt otsustavat tegutsemist ja süsteemseid lahendusi.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust noortevaldkonnas, käsitledes detailselt kvalifikatsiooninõudeid, standardeid ja rahastamise projektipõhisust. Samuti on ta kursis sotsiaalhoolekande kvaliteedi ja regionaalse tervishoiu tööjõuprobleemidega, viidates Arenguseire Keskuse raportile tervishoiutöötajate liikumise kohta. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat, nagu "regulatiivne juhtimine" ja "peretoetuste ühtlustamine".

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt kriitiline ja tungiv, eriti noortevaldkonna teemal, kus kvalifitseerimata tööjõudu nimetatakse julgeolekuohuks. Kasutatakse nii loogilist argumentatsiooni (projektipõhisuse ebavõrdsus) kui ka emotsionaalset rõhuasetust (usaldus, haavatavate ohvrite kaitse). Kõneleja esitab oma seisukohad formaalselt, kasutades struktureeritud küsimusi ja viidates valdkonna spetsialistide seisukohtadele.

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned toimusid ühel täiskogu istungil, mis näitab aktiivset osalemist ministritega peetavates debattides. Kõneleja esitab nii laiaulatuslikke poliitilisi küsimusi lisaeelarve kohta kui ka väga spetsiifilisi, mitmepunktilisi arupärimisi (nt viis küsimust noortevaldkonna kohta).

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse/ministeeriumi tegevusetuse ja vastuoluliste seisukohtade vastu, eriti noortevaldkonna kvalifikatsiooninõuete edasilükkamise osas. Eraldi kritiseeritakse ministri avalikku väljaütlemist, mis iseloomustas kvalifikatsiooninõudeid kui liigset "regulatiivset juhtimist". Samuti kritiseeritakse projektipõhist rahastussüsteemi, mis süvendab piirkondlikku ebavõrdsust.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab fraktsiooni ühisele seisukohale ("Meie fraktsioon usub") ja tunnustab kolleegi sarnase olulise küsimuse esitamise eest. Rõhutatakse vajadust ministeeriumi ja valdkonna esindusorganisatsioonide vahelise parema koostöö järele, märkides, et valdkonna soovitustega ei arvestata piisavalt.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on tugev, keskendudes piirkondliku ebavõrdsuse süvenemisele projektipõhise rahastuse tõttu, mis eelistab tublimaid omavalitsusi. Eraldi rõhutatakse maakondade haiglate jätkusuutlikkuse ja spetsialistide kättesaadavuse probleeme väiksemates haiglates. Samuti mainitakse Tallinna linna lasteaia kohatasu kaotamise ettepanekut ja selle mõju kõrvalomavalitsustele.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riigikaitse lisarahastust, kuid nõuab samal ajal perede toimetuleku leevendamist sotsiaalmeetmete kaudu, nagu koolitoidu suurem kompenseerimine või peretoetuste ühtlustamine. Kritiseerib rahastussüsteeme, mis ei ole jätkusuutlikud ja mis premeerivad projektide kirjutamise suutlikkust, mitte tegelikku rahavajadust.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalne fookus on väga tugev, keskendudes perede toimetulekule ja haavatavate inimeste õiguskaitsele, kes ei suuda ise enda kogetud kahju väljendada. Eriti rõhutatakse noorsootöö professionaalsuse tõstmist kvalifikatsiooninõuete abil, et ennetada riske ja toetada noorte vaimset tervist. Samuti nõutakse hoolekandeteenuste kvaliteedi parandamist nii era- kui ka avalikus sektoris.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on nõuda valitsuselt otsustavat tegutsemist ja süsteemseid muudatusi, eriti noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kehtestamisel ja hoolekandeteenuste kvaliteedi parandamisel. Toetatakse lisaeelarvet riigikaitse osas, kuid nõutakse selle laiendamist perede toetamise meetmetega, näiteks lasteaia tasuta muutmisega üleriigiliselt.

9 Analüüsitud kõnesid