Mati Raidma

AI Profiileerimine: Mati Raidma

Päevakorrapunkte: 12

350/350 profiling (100.0%)

Sõnavõtte kokku: 29

Analüüsi periood: 2024-02-13 - 2025-09-24

Poliitiline positsioon
Poliitiku positsioon on järjepidevalt ja tugevalt keskendunud riigi julgeolekule, kaitsevõime kiirele kohandamisele ning Ukraina vankumatule toetamisele, käsitledes neid teemasid eksistentsiaalsete ja väärtuspõhiste küsimustena, mida toetatakse konkreetsete poliitikameetmetega (nt julgeolekumaks, 0,25% SKTst Ukrainale). Lisaks julgeolekule rõhutab ta fiskaalset ja halduskorrektsust, toetades riigilõivude kulupõhist loogikat, kuid säilitades paindlikkuse julgeolekuga seotud valdkondades. Poliitiline raamistik on kahetine, kombineerides tugevat väärtuspõhist lähenemist välis- ja kaitsepoliitikas (sh ajaloolise õigluse rõhutamine) ning tehniliselt korrektset ja protseduuripõhist fookust siseriiklikes haldusküsimustes.
Teemade ekspertiis
Poliitiku asjatundlikkus on erakordselt detailne ja keskendub peamiselt riigikaitse, julgeoleku ning seadusandlik-haldusliku menetluse valdkondadele. Kaitsevaldkonnas on ta kursis nii strateegilise rahastamise (SKT protsendid, eelarvemahud) kui ka keeruka laiapindse kriisihalduse õigusloomega, viidates sadadele mõjutatud seadustele ja spetsiifilisele terminoloogiale. Lisaks demonstreerib ta tehnilist autoriteeti riigilõivude kulupõhisuse, dokumentide väljastamise korra ja haldusprotokollide selgitamisel, toetudes konkreetsetele andmetele ja ministeeriumi ekspertidele. Ekspertiis laieneb ka välispoliitikale ja ajaloolistele detailidele, näidates süvateadmisi rahvusvahelisest julgeolekust (OSCE) ja geopoliitilistest teemadest (Krimmi tatarlaste ajalugu ja küüditamine).
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on läbivalt formaalne, ametlik ja protseduuriline, keskendudes valdavalt loogilistele ja faktipõhistele argumentidele, kasutades sageli täpset juriidilist ja menetluslikku keelt. Kuigi kõneleja eelistab ratsionaalset ja asjalikku tooni, muutub stiil julgeoleku- ja kriisiteemadel (Ukraina, genotsiid) tõsiseks, tungivaks ja otsustavaks, kombineerides andmepõhiseid apelle tugevate moraalsete ja emotsionaalsete üleskutsetega. Ta rõhutab järjepidevalt protokolli täpsust, vastutustundlikkust ja vajadust kiirete, kuid kaalutletud meetmete järele, toimides sageli komisjoni töö ja otsuste neutraalse ettekandjana.
Tegevusmustrid
Poliitiku tegevusmuster on intensiivselt seotud seadusandliku protsessi juhtimise ja menetlemisega, kus ta täidab korduvalt juhtivkomisjoni ettekandja ja esindaja rolli, suheldes aktiivselt kõrgete ametnikega (sh ministrid ja Eesti Panga president). Tegevus on tsükliline, saavutades tipu oluliste eelnõude arutelu perioodidel (eriti aprillis ja septembris), ning seda iseloomustab tugev temaatiline fookus riigikaitsele, julgeolekule ja aktiivsele parlamentaarsele diplomaatiale, eriti Ukraina toetamise kontekstis. Ta on nii seadusandluse algataja kui ka detailsete protseduuriliste küsimuste lahendaja Riigikogu saalis.
Opositsiooni hoiak
Poliitiku vastasseis jaguneb selgelt kaheks: intensiivne ja kompromissitu kriitika on suunatud Venemaa ja tema liitlaste vastu, keskendudes julgeolekule, agressioonile ja ajaloolisele genotsiidipoliitikale. Siseriiklikult on vastuseis peamiselt menetluslik ja poliitikapõhine, kritiseerides opositsioonifraktsioonide (nt Keskerakond) lähenemist eelnõudele või ametkondade aeglust. Kuigi ta märgib ära vastaspoolte seisukohti, on rünnakud harva isiklikud, keskendudes pigem protseduurilisele ebaefektiivsusele ja lahendusi takistavale "poliitilisele võidujooksule" saalis. Geopoliitiliste vastaste puhul on kriitika intensiivne ja tolerants välistatud, samas kui kodumaiste vastaste puhul on toon sageli neutraalne või keskendub konstruktiivsele protsessiparandusele.
Koostööstiil
Poliitiku koostööstiil on järjepidevalt konstruktiivne, lugupidav ja pragmaatiline, olles suunatud laiapõhjalise konsensuse saavutamisele nii siseriiklikul kui ka rahvusvahelisel tasandil. Ta teeb tihedat koostööd ministeeriumide, ametkondade, huvigruppide ja teiste Riigikogu komisjonidega, näidates valmisolekut kompromissideks, mis on viinud olulistes küsimustes ühehäälsete otsusteni. Eriti riigikaitse ja julgeoleku teemadel otsitakse aktiivselt laiapõhjalist toetust, kaasates menetlustesse kolleege üle erakondade piiride (sh 54 Riigikogu liikme avaldused) ning rõhutades solidaarsust rahvusvaheliste partneritega.
Regionaalne fookus
Vaadeldaval perioodil domineerib poliitiku fookuses selgelt rahvusvaheline ja riiklik julgeolekudimensioon, kus Eesti positsiooni käsitletakse strateegilise piiririigina, keskendudes järjepidevalt Ukraina toetamisele ja kaitsevõime arendamisele. Konkreetsed kohalikud või regionaalsed projektid on peaaegu täielikult eemal, välja arvatud lühike, spetsiifiline keskendumine Tallinna linnavalitsuse otsustusprotsessidele 2025. aasta keskel. Isegi hilisem regionaalne käsitlus piirdub kohalike omavalitsuste rolli määratlemisega riiklikus elanikkonnakaitses, rõhutades funktsionaalset, mitte kohalikku arengufookust.
Majandusvaated
Poliitiku majandusvaateid iseloomustab kahetine lähenemine: ta rõhutab ranget kulupõhisust ja fiskaaldistsipliini riigilõivude ja avalike teenuste hinnastamisel, nõudes kulude täielikku katmist ja õigustades lisahüvede eest küsitavaid kõrgemaid tasusid. Samal ajal eelistatakse julgeolekuinvesteeringuid traditsioonilisele fiskaalsele konservatiivsusele, toetades jõulist avaliku sektori kulutuste kasvu riigikaitsele. Kaitsevõime rahastamiseks pooldatakse erimaksu (julgeolekumaks) kehtestamist ettevõtjatele, nähes selles hädavajalikus panuses võimalust majanduskasvuks, innovatsiooniks ja kodumaise kaitsetööstuse arendamiseks.
Sotsiaalsed küsimused
Poliitiku sotsiaalpoliitiline profiil on tugevalt julgeolekukeskselt raamitud, keskendudes laiapindsele riigikaitsele, elanikkonnakaitsele ja ühiskonna kriisikindlusele, mida käsitletakse iga kodaniku kohustusena ("pensionärist pagarini"). Relvaküsimustes toetab ta relvalõivude vähendamist ja eriregulatsioone Kaitseliidu liikmetele, rõhutades relvaomanike rolli julgeoleku tagamisel, samas põhjendades kõrgeid kiirmenetluse lõive kodaniku kohustusega dokumente õigeaegselt uuendada. Traditsioonilised sotsiaalküsimused (nt haridus, immigratsioon) puuduvad, välja arvatud toetus teatud sotsiaalsete gruppide soodustustele dokumentide taotlemisel ja tugev rahvusvaheline fookus krimmitatarlaste inimõiguste kaitsele.
Seadusandlik fookus
Poliitiku seadusandlik tegevus on olnud äärmiselt aktiivne ja keskendunud peamiselt riigi julgeoleku, kaitsevõime ja elanikkonnakaitse õigusruumi loomisele, mida kinnitab töö relvaseaduse, julgeolekumaksu kehtestamise ja ulatusliku tsiviilkriisi ning riigikaitse seaduse eelnõuga. Teise olulise fookusena juhtis ta Siseministeeriumi haldusala riigilõivude (sh dokumentide ja relvalubade tasude) regulatsiooni muutmist, olles menetluse peamine eestvedaja ja kompromissettepanekute toetaja. Poliitik on järjepidevalt esinenud eelnõude algataja, ettekandja ja tugeva toetajana, juhtides Riigikogus nii strateegilisi julgeolekuinitsiatiive kui ka detailseid administratiivseid muudatusi, rõhutades samas ka institutsionaalsete protseduuride korrektsust.