Istungi profiil: Henn Põlluaas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-06

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja julgeolekule keskenduv. Kõneleja on kindlalt vastu islami äärmuslusele, nõudes burka ja nikaabi keelustamist naiste diskrimineerimise vastase võitlusena. Samuti toetab ta tugevalt nn kahe tooli seaduse kaotamist, et parandada poliitilist kultuuri ja tagada kohaliku omavalitsuse autonoomia. Lisaks väljendab ta muret keskkonnakaitse nõrgenemise pärast, küsides, mis on "ülekaalukas avalik huvi" kaitsealuste liikide kahjustamisel.

20 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusandlikust ajaloost, eriti seoses kahe tooli seaduse (2005, 2017) ja põhiseaduslike põhimõtetega (võimude lahusus, omavalitsuse autonoomia). Ta kasutab rahvusvahelisi näiteid (Prantsusmaa, Belgia, Afganistan) ja viitab Euroopa Inimõiguste Kohtu otsustele burkakeelu legitiimsuse kohta. Samuti tsiteerib ta julgeolekualaseid andmeid (KAPO andmed islamiusuliste arvu kasvu kohta Eestis) ja riigiõiguse eksperte (Paul Keres).

20 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne stiil on valdavalt võitluslik, kirglik ja terav, kasutades tugevaid emotsionaalseid apelle, eriti naiste õiguste ja islami fundamentalismi teemadel. Ta kasutab dramaatilist keelt (nt "barrikaadidele", "plahvatuslikult kasvanud") ja otseseid süüdistusi, nimetades vastaseid silmakirjalikeks ja võrreldes neid natside või rassistidega. Eesmärk on vastaste motiive kahtluse alla seada ja tekitada kiireloomulisuse tunne.

20 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on täiskogu istungil väga aktiivne, esitades korduvalt küsimusi ja pidades pikki kõnesid mitmel teemal, näidates seadusandliku protsessi vastu suurt huvi. Ta viitab varasemale haigusele, kuid on praegu aktiivselt seotud fraktsiooni eelnõude kaitsmisega, isegi kui need on varem tagasi lükatud.

20 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja on tugevas opositsioonis valitsuskoalitsiooni ja liberaalsete erakondadega. Kriitika on nii sisuline (koalitsiooni toetus äärmusislamistidele naiste rõhumisel) kui ka menetluslik (opositsiooni eelnõude a priori tagasilükkamine ja viivitamine). Ta süüdistab vastaseid kahepalgelisuses ja soovi puudumises tegeleda tegelike probleemidega, nagu julgeolekuohud ja naiste diskrimineerimine.

20 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja stiil on pigem vastanduv. Ta kutsub küll kõiki erakondi üles toetama naiste õigusi (burkakeelu osas), kuid üldiselt rõhutab koalitsiooni koostöövõimetust ja opositsiooni eelnõude ignoreerimist. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid rõhutatakse, et eelnõu tagasilükkamine näitab koalitsiooni "tegelikku palet".

20 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelistel võrdlustel (Euroopa riigid, Afganistan). Regionaalne aspekt puudutab kohalike omavalitsuste autonoomia kaitsmist kahe tooli seaduse kaotamise kaudu ning viiteid teatud linnaosadele, kus islamiusuliste arv on kasvanud.

20 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad. Kõned ei puuduta majanduspoliitikat, maksustamist ega eelarvedistsipliini, välja arvatud viide trahvidele burka kandmise eest, mis on sotsiaalne/korrakaitse meede.

20 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade fookuses on islamiusuliste naiste diskrimineerimine ja julgeolek. Kõneleja seisab kindlalt burka ja nikaabi keelustamise eest avalikus ruumis, pidades neid naiste alandamise ja allutatuse sümboliteks. Ta rõhutab ka sisserände ja radikaalse islami levikuga kaasnevaid julgeolekuriske Eestis ning toetab kolmandate riikide kodanike valimisõiguse piiramist kohalikel valimistel.

20 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja on kahe olulise eelnõu algataja ja toetaja: burka ja nikaabi kandmise keelustamine avalikes kohtades ning Riigikogu liikmete ja kohaliku omavalitsuse volikogu mandaatide ühitamise lõpetamine (kahe tooli seadus). Ta kritiseerib valitsust eelnõude menetlemise pikaajalise viivitamise eest (peaaegu aasta) ja on aktiivne opositsiooni eelnõude kaitsmisel.

20 Analüüsitud kõnesid