Päevakorra profiil: Evelin Poolamets

Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (397 SE) esimene lugemine

2024-05-14

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub eesti keele tugevale kaitsmisele ja rahvusriigi püsimisele, viidates Põhiseadusele kui keele kaitse alusele. Kõneleja toetab kindlalt eelnõu (397 SE), mis taastaks B1-taseme keelenõude taksojuhtidele ja platvormitöötajatele. Praegust olukorda, kus keelenõuded puuduvad, peetakse seadusetuks ja julgeolekuriski suurendavaks. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja nõuab riigikeele avaliku kasutuse üldkohustuslikkust.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust keeleseaduse rakendamise ja ühistranspordiseaduse ajaloo osas, viidates varasemale B1-taseme nõudele kuni 2016. aastani. Kasutatakse konkreetseid andmeid Keeleameti kaebuste ja taksojuhtide keeleoskamatuse kohta, samuti statistikat lühiajaliste tööloadade (6000 Kesk-Aasia kodanikelt 2022. aastal) ja tabatud illegaalide (ligi 1000 eelmisel aastal) kohta. Ekspertiis seob keelepoliitika otseselt immigratsiooni ja julgeolekuga.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on tungiv, kaitsev ja rahvuslikult meelestatud, rõhutades eesti keele vajadust pideva hoolduse ja kaitse järele. Kasutatakse tugevaid väärtuspõhiseid apelle (Põhiseaduse preambul, rahvusriik) ning hoiatatakse "seadusetu olukorra" ja julgeolekuriski eest. Emotsionaalset pingestatust tasakaalustatakse konkreetsete näidete ja Keeleameti peadirektori tsiteerimisega.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad ühe istungipäeva (14. mai 2024) kolme sõnavõtuga, mis kõik keskenduvad Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise eelnõule (397 SE). Kõneleja esitab nii küsimusi ettekandjale kui ka peab pikema toetuskõne eelnõu poolt. Muude tegevuste või esinemiste kohta andmed puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eeskätt komisjonile, kes otsustas eelnõu tagasi lükata, vaatamata komisjonis kõlanud toetusele keelenõuete karmistamisele. Samuti kritiseeritakse süsteemi, mis on lubanud tekkida seadusetul olukorral, kus eesti keele oskust avalikus teeninduses ei nõuta. Vastuseis on poliitiliselt ja menetluslikult põhjendatud, süüdistades vastaspoolt riigi kohustuste eiramises.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja mainib erakonna (EKRE) tugevat toetust eelnõule. Esitatud küsimused näitavad soovi mõista komisjoni tagasilükkamise otsuse tagamaid. Puuduvad andmed koostöö või kompromissivalmiduse kohta teiste fraktsioonidega.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on rangelt riiklik, rõhutades eesti keele üldkohustuslikkust ja täitmist kogu Eesti Vabariigis. Regionaalseid näiteid (nt kaubanduskeskused, omavalitsuste kakskeelsed teated) kasutatakse illustreerimaks riikliku seadusetuse ulatust, mitte konkreetsete piirkondlike projektide esiletõstmiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud tööjõuregulatsiooniga, kritiseerides platvormitöötajate (taksojuhid, toidukullerid) keelenõuete puudumist, mis aitab kaasa halli tsooni ja illegaalse immigratsiooni toitmisele. Toetatakse riiklike ressursside leidmist keeleseaduse rakendamiseks, rõhutades, et see ressurss tuleb leida.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on immigratsioon, mida käsitletakse keele ja julgeoleku kontekstis. Kõneleja seostab keelenõuete puudumist illegaalse immigratsiooniga (lühiajalise tööloa lõppemisel riiki jäämine) ja suureneva julgeolekuriskiga. Rõhutatakse, et eesti keele oskus on motivatsiooniks ja normiks kõigile Eestis elavatele inimestele.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 397 SE toetamisel, mille eesmärk on taastada ühistranspordiseaduses taksojuhtide ja platvormitöötajate eesti keele oskuse nõue (B1-tase). Kõneleja on selle algatuse tugev toetaja ja kritiseerib komisjoni ettepanekut eelnõu tagasi lükata.

3 Analüüsitud kõnesid