Päevakorra profiil: Evelin Poolamets
Koolieelse lasteasutuse seaduse, kutseõppeasutuse seaduse ning põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise seaduse eelnõu (231 SE) teine lugemine
2024-04-03
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub konkreetse haridusseaduse eelnõu (231 SE) vastuvõtmise viivituse praktilistele tagajärgedele. Esile tuuakse vajadus kiire seadusandliku tegevuse järele, et lahendada koolikohtade hõivatusega seotud operatiivseid probleeme. Seisukoht on pigem tulemus- ja soorituspõhine, rõhutades seaduseelnõu mõju reaalsetele ressurssidele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab huvi haridussüsteemi operatiivsete andmete vastu, küsides täpset kvantitatiivset teavet hõivatud koolikohtade arvu kohta. Ekspertiis on suunatud seaduseelnõu praktilise mõju hindamisele ja andmete kasutamisele poliitiliste otsuste põhjendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja otsene, pöördudes lugupidavalt istungi juhataja ja ettekandja poole. Kasutatakse loogilist ja andmepõhist lähenemist, esitades konkreetse faktiküsimuse seaduse vastuvõtmata jätmise mõju kohta. Emotsionaalsed või narratiivsed apellatsioonid puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub ühe küsimuse esitamisega seaduseelnõu teisel lugemisel. Muude esinemiste või rütmide kohta andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastuseis puudub, kuid küsimus viitab kaudsele kriitikale seaduse vastuvõtmise viivituse ja selle negatiivsete tagajärgede suhtes. Konkreetseid vastaseid, rühmitusi või protseduurilisi vigu ei nimetata.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed koostöö või kompromissivalmiduse kohta puuduvad. Kõneleja osaleb standardse seadusandliku protseduuri raames dialoogis ettekandjaga, küsides temalt konkreetset teavet.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendutakse riiklikule hariduspoliitikale ja koolikohtade üldisele olukorrale. Piirkondlik fookus puudub.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid majanduslike seisukohtade kohta (maksud, kulutused, regulatsioon) ei ole. Fookus on avaliku sektori ressursside (koolikohtade) haldamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhuasetusega koolikohtade kättesaadavusel ja süsteemi operatiivsel suutlikkusel, mida mõjutab arutlusel olev seadus.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Haridusseaduste muutmise seaduse eelnõule (231 SE). Kõneleja roll on küsija ja hindaja, kes püüab mõista seaduse vastuvõtmata jätmise konkreetset mõju koolikohtadele.
1 Analüüsitud kõnesid