Päevakorra profiil: Evelin Poolamets

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

2024-04-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja seab kahtluse alla haridusreformi (eesti õppekeelele ülemineku) kiiruse ja kvaliteedi, rõhutades negatiivseid tagajärgi spetsialistide leidmisele ja hariduse kvaliteedile, eriti ukrainakeelsete laste puhul. Poliitiline hoiak on moderaatselt kriitiline ja keskendub poliitika elluviimise tulemuslikkusele, rõhutades võimalikke tulevasi probleeme. Samuti tõstatatakse küsimus Ukraina õpetajate tööjõu potentsiaalsest kasutamisest.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusreformi praktiliste rakendusprobleemide osas, keskendudes õpetajate leidmise ja hariduse kvaliteedi küsimustele. Teadmiste allikana kasutatakse konkreetset välisallikat (Ukrainast saabunud õpetaja arvamus, mis avaldati venekeelses Delfis).

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt istungi juhataja ja ettekandja poole. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, mis on suunatud tulevaste negatiivsete tagajärgede esiletoomisele, nagu hariduse halvenenud kvaliteet. Argumentatsiooni toetuseks tuuakse sisse anekdootlik tõend (Ukraina õpetaja arvamus).

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid on liiga vähe.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud haridusreformi elluviimise viisile, kritiseerides selle kiirust ("liiga kiiresti") ja potentsiaalset negatiivset mõju hariduse kvaliteedile. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub rakendamise ebaõnnestumisele, mitte isikutele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid on liiga vähe.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja rahvusvahelisel aspektil, mis puudutab Ukrainast saabunud õpetajaid ja õpilasi. Puudub rõhuasetus konkreetsetele Eesti piirkondadele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Otseseid majandusvaateid ei esitata, kuid puudutatakse tööjõu ja spetsialistide kättesaadavuse teemat haridussektoris. Rõhutatakse vajadust leida vajalikul hulgal spetsialiste ja potentsiaali hõivata Ukraina õpetajaid.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridusreform ja selle mõju hariduse kvaliteedile ning spetsialistide kättesaadavusele. Eraldi rõhutatakse ukrainakeelsete laste hariduse kvaliteeti ja Ukraina õpetajate potentsiaalset hõivamist Eesti haridussüsteemis.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja tegeleb aktiivselt põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise eelnõuga, tegutsedes kriitilise küsitlejana seaduse rakendamise ja selle tagajärgede osas. Fookuses on reformi elluviimise kiirus ja selle mõju haridussüsteemi jätkusuutlikkusele.

2 Analüüsitud kõnesid