Päevakorra profiil: Evelin Poolamets
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine
2024-03-20
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev vastuseis atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise eelnõule (393 SE), kuna see puudub õigusselgus ja tekitab menetlustes takerdumist. Laiemalt kritiseeritakse Euroopa Liidu roheleppe ambitsioone, mis seavad utoopilisi eesmärke ja õõnestavad õigusriigi põhimõtteid. Seisukoht on selgelt vastanduv, tehes ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Poliitiline raamistik on segu poliitika puudujääkide (õigusselgus) ja väärtuspõhise (õigusriik) kriitikast.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonnaõiguse ja planeerimise valdkonnas, käsitledes müra siht- ja piirväärtuste kohaldamise keerukust ning menetleja pädevuse küsimusi. Eriti tugev on tehniline ja statistiline teadlikkus rohepöörde majanduslikest ja ressursinõudlikest aspektidest, tuues esile detailseid andmeid metallide kaevandamise (nt liitiumi, nikli) vajaduse ja veekulu kohta. Samuti viidatakse Ehituse teekaart 2040 ja 15 minuti linnade kontseptsioonile.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja konfronteeriv, keskendudes eelnõu õiguslikule ebaselgusele ja ideoloogilisele ohule. Kasutatakse nii loogilisi argumente (definitsioonide puudumine, menetluste takerdumine) kui ka tugevaid ideoloogilisi apelle, võrreldes rohepöörde eesmärke Nõukogude-aegse utoopilise planeerimisega ja õigusriigi allavett laskmisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivset osalemist konkreetse seaduseelnõu esimesel lugemisel, esitades kolm kõnet, mis sisaldavad nii detailseid küsimusi menetluse ja õigusselguse kohta kui ka kokkuvõtva tagasilükkamise ettepaneku.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele (Keskkonnakomisjon) ja Euroopa Liidu rohepöörde poliitikale, mida peetakse õigusriiki õõnestavaks ja majanduskasvu takistavaks. Kriitika on terav, süüdistades vastaspoolt käskude jagamises ja utoopiliste eesmärkide seadmises, mis sarnanevad partei programmidega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil näitab toetumist välisekspertidele ja organisatsioonidele (Eesti Linnade ja Valdade Liit, Eesti Planeerijate Ühing), et kinnitada eelnõu puudujääke õigusselguse osas. Otsene koostöö eelnõu toetajatega puudub, kuna fraktsioon teeb ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelistel direktiividel (EL rohelepe), kasutades näiteid tiheasustusalade ja linnaplaneerimise kontekstis (nt 15 minuti linnad). Konkreetne regionaalne fookus puudub, keskendutakse üldisele linnakeskkonnale.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on kriitilised rohepöörde suhtes, mis seab tarbimisele uued rajajooned ega näe ette majanduse kasvu ega inimeste heaolu suurenemist. Rõhutatakse elektriautode tootmisega seotud suurt ressursside (metallid, vesi) kulu, pidades seda utoopiliseks ja majanduslikult jätkusuutmatuks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused keskenduvad elukeskkonna kvaliteedile (müra sihtväärtused) ja kodanike heaolule, kritiseerides seaduseelnõu suutmatust tagada vaikseid vaba aja veetmise kohti. Laiemalt väljendatakse muret inimeste heaolu vähenemise pärast, mis tuleneb tarbimist piiravatest käskudest.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Keskkonnakomisjoni algatatud atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) tagasilükkamisel. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, keskendudes õigusselguse puudumisele ja esitades detailseid küsimusi sätete (nt müra sihtväärtuse kohaldamata jätmine) rakendamise kohta.
3 Analüüsitud kõnesid