Päevakorra profiil: Evelin Poolamets

Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2024.–2025. aastal. Transpordi ja liikuvuse valdkonna eesmärgid ja tegelikkus

2025-11-06

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub riigi rahanduse halvale juhtimisele ja eelarvedistsipliini puudumisele. Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse tegevusele, kirjeldades olukorda kui "pankrotti mineva ettevõtte viimaseid kuid". Kriitika on suunatud eelkõige protseduurilistele ja tulemuspõhistele ebaõnnestumistele, nagu reservi sihtotstarbe rikkumine ja eelarveaasta piiride hägustumine. Seisukoht on tugevalt kriitiline ja nõuab vastutuse ning läbipaistvuse suurendamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse, eelarve koostamise ja auditeerimise valdkonnas. Kasutatakse detailseid statistilisi andmeid ja tehnilisi termineid (nt reservi jäägid, tegevuspõhine eelarve, 1,7 miljardi euro ülekandmine), toetudes autoriteedina Riigikontrolli aruannetele. Ekspertiis on suunatud eelkõige eelarve täitmise ja järelevalve süsteemsetele probleemidele, tuues välja korduvad rikkumised.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, kriitiline ja pakiline, kirjeldades olukorda masendava ja päevavalgust mittekannatavana. Kõneleja toetub tugevalt loogilistele argumentidele ja Riigikontrolli andmetele, et põhjendada süsteemseid rikkumisi. Kasutatakse teravaid metafoore (nt "pankrotti minev ettevõte") olukorra tõsiduse rõhutamiseks, kuid põhirõhk on andmetel ja protseduurilistel vigadel.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales Riigikogu istungil kahel järjestikusel päeval (5. ja 6. novembril 2025), mis toimus hilisõhtusel ajal. See viitab aktiivsele osalemisele eelarve täitmist ja riigi vara auditeerimist puudutavates debattides.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kritiseeritavad osapooled on Rahandusministeerium ja Vabariigi Valitsus, keda süüdistatakse eelarvedistsipliini puudumises ja süsteemsetes rikkumistes. Kriitika on intensiivne ja protseduuripõhine, keskendudes reservi ebaõigele kasutamisele, jääkide ekslikule ülekandmisele ja eelarveaasta lõplikkuse põhimõtte õõnestamisele. Kõneleja nõuab muutust mõtteviisis, mis välistab praeguse praktika jätkumise.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikul tasandil, käsitledes riigieelarve täitmist ja keskvalitsuse institutsioonide rahanduslikku vastutust. Piirkondlikud või rahvusvahelised teemad puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab ranget eelarvedistsipliini, läbipaistvust ja vastutustundlikku eelarvepoliitikat. Ta on tugevalt vastu reservide kasutamisele planeeritud kulutusteks ja suurte jääkide ülekandmisele, mis tema hinnangul õõnestab eelarveaasta piire. Nõutakse selget, õiglast ja ajaliselt piiritletud eelarvedokumenti, vastandudes paindlikule eelarve venitamise praktikale.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud riigieelarve koostamise ja täitmise seaduste ja protseduuride reformimisele. Kõneleja rõhutab vajadust uute seaduste ja juhendite järele, et parandada eelarve distsipliini ja läbipaistvust. Ta on kriitiline tegevuspõhise eelarve rakendamise suhtes ja toetab seadusandlikke meetmeid, mis tagaksid eelarveaasta lõplikkuse põhimõtte.

3 Analüüsitud kõnesid