Istungi profiil: Anti Poolamets

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-01-27

Poliitiline positsioon
Kõneleja vastustab tugevalt valitsuse poliitikat hariduse ja väärtuste vallas, nimetades sooidentsuse õpetamist koolides "uhhuu-teaduseks" ja "kultuurimarksismiks". Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine ja võitluslik, nõudes haridusministri kohest tagasiastumist ja õppematerjalide tühistamist. Lisaks kritiseeritakse valitsust opositsiooni vaigistamise katse eest vihakõne seaduse abil, viidates Konstantin Pätsi ajale.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadmist konkreetsetest haridusmaterjalidest, viidates põhikooli inimeseõpetuse tööraamatule ja selle autorile Heli Israelile ning seal käsitletavatele mõistetele (panseksuaalsus, üle 20 psühholoogilise soo). Teadmiste rõhutamiseks kasutatakse ajaloolisi paralleele teaduse allasurumisega (lõssenkism, Nõukogude ebateadus) ja viidatakse PISA testide tulemustele.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on väga võitluslik, emotsionaalne ja provokatiivne, kasutades tugevalt laetud ja hukkamõistvat keelt ("uhhuu-teadus," "ajupestakse," "laste mutileerimine"). Kõneleja kasutab sarkasmi (nt ministri tiitli ja soo osas) ning rõhub ajaloolistele hirmudele ja Nõukogudeaegsetele valedele, et rõhutada olukorra tõsidust. Apelleeritakse moraalsele paanikale ja nõutakse kiiret tegutsemist.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil arupärimise kontekstis, esitades küsimusi haridusministrile. Tegevusmustritest selgub, et ta on isiklikult uurinud haridusmaterjale, leides vastuolulise sisu oma lapse 8. klassi õpikust.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsus, eriti haridusminister Kristina Kallas, keda süüdistatakse ebateaduse levitamises ja propagandaministriks olemises. Laiemalt kritiseeritakse "kultuurimarksismi" levitajaid, Herbert Marcuse ideede järgijaid ja Sorosi fondi. Kriitika on intensiivne ja isiklik, nõudes ministri päevapealt vallandamist ja süsteemi lammutamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud väljapoole Riigikogu, kutsudes Eesti teadlasi, õpetajaid ja koolidirektoreid üles lõpetama "lõssenkism" ja taastama väärikuse. Puudub igasugune viide koostööle valitsuse või teiste parlamendifraktsioonidega.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle mõjul Eesti lastele. Teemasid käsitletakse ka rahvusvahelises kontekstis, viidates USA presidendi avaldusele, Inglismaa protseduuride peatamisele ja PISA testide tulemustele. Konkreetsed regionaalsed või kohalikud teemad puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Ebapiisavad andmed.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja võtab tugevalt konservatiivse seisukoha, rõhutades, et on olemas ainult kaks sugu (mees ja naine). Ta vastustab ägedalt sooidentsuse (20+ psühholoogilist sugu, panseksuaalsus) õpetamist koolides, nimetades seda laste ajupesuks ja mutileerimiseks. Samuti vastustatakse vihakõne seadust, nähes selles ohtu kodanikuvabadustele ja opositsioonile.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasolevate poliitikate ja õppematerjalide tühistamisel. Nõutakse käskkirja andmist, et Eestis on ainult kaks sugu, ning ebateadust levitavate õpikute tagasikutsumist ja vastavate komisjonide laialisaatmist. Samuti vastustatakse Justiitsministeeriumi poolt ettevalmistatud vihakõne seadust.

3 Analüüsitud kõnesid