Päevakorra profiil: Anti Poolamets

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

2024-04-03

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes rahvusriigi ja eesti rahvustunde kaitsmisele, vastandudes teravalt valitsuse multikultuurilisele suunale, mida nimetatakse düstoopiaks. Kõneleja on kindlalt vastu valitsuse hariduspoliitikale, eriti Ukraina pagulaste keelelise ja kultuurilise säilitamise osas, süüdistades valitsust Ukraina demograafilise katastroofi süvendamises. Ta rõhutab, et riik ei püsi, kui vundament ehk rahvuslik identiteet puudub.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust keelepoliitika ja haridusajaloo vallas, tuues esile konkreetseid andmeid Ukraina venekeelse ja ukrainakeelse õppe osakaalu muutustest aastatel 1991–2004. Samuti kasutatakse demograafilisi prognoose ja viidatakse Wall Street Journali andmetele Ukraina elanikkonna võimaliku vähenemise kohta. Ta rõhutab kirjandusliku ja teadusliku ukraina keele säilitamise tähtsust paguluses.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt võitlev, süüdistav ja emotsionaalne, kasutades tugevaid metafoore (nt vundamendita maja, düstoopia) ja ajaloolisi paralleele (Lenin, Nõukogude internatsionalism). Kõneleja keskendub vastaste motiivide ja iseloomu ründamisele, süüdistades neid vaimses segaduses ja rahvusriigi vastases sõjas. Ta kasutab palju retoorilisi küsimusi ja väljendab moraalset nördimust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja palus istungil kolm minutit lisaaega, mis viitab soovile oma seisukohti põhjalikult esitada. Ta mainib oma varasemat reisi Ukrainasse, kus ta nägi Tarass Ševtšenko kuju, kasutades seda kultuuripärandi hävitamise sümbolina. Muud tegevusmustrid puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, eriti peaminister ja sotsiaaldemokraadid (Ossinovski), keda süüdistatakse rahvusriigi vastases tegevuses ja Vene rahaga seotuses. Kriitika on intensiivne, isiklik ja ideoloogiline, keskendudes vastaste vaimsele seisundile ja rahvustunde puudumisele. Kõneleja süüdistab koalitsiooni Ukraina võitluse mittemõistmises ja karuteene tegemises.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt. Kõne on täielikult keskendunud valitsuse ja sotsiaaldemokraatide teravale kritiseerimisele, viidates selgele maailmavaatelisele kuristikule.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt rahvuslik ja rahvusvaheline, keskendudes Eesti rahvusriigi kaitsmisele ja Ukraina sõjapõgenike olukorrale ning nende keelelisele säilitamisele. Mainitakse üle 6 miljoni ukrainlase liikumist maailmas ja Ukraina elanikkonna võimalikku vähenemist.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt. Majanduslikke teemasid puudutatakse vaid kaudselt, süüdistades kõiki koalitsioonierakondi Vene rahaga seotuses ja varjust väljumise pingutuste puudumises.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja rõhutab tungivalt rahvuslikku identiteeti ja kultuuripärandi säilitamist, vastandudes teravalt multikultuurilisusele ja uue "vikerkaarevärvilise" moodustise loomisele. Ta kritiseerib hariduspoliitikat, mis sunnib ukraina lapsi vene koolidesse, nähes selles rahvusliku taassünni takistamist. Sotsiaalsed küsimused on raamitud rahvusliku ellujäämise ja keele säilitamise kontekstis.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmise eelnõul (279 OE), millele kõneleja on tugev vastane. Eesmärk on takistada poliitikat, mis tema hinnangul kaaperdab ukrainlasi ja süvendab nende keele kaotust, toetamata Ukraina e-kooli ja õpetajaid. Ta leiab, et praegune olukord on ebaaus ukraina rahva suhtes.

2 Analüüsitud kõnesid